Söttok06
Jag har ju funderat på både grus och sten, men någon föreslog att jag skulle fixa en gräsmatta i stället. En liten rundel eller som en svängd form som jag kan ha ett träd i för skugga. Jag har Smultronschersminer som häck bakom sittplatsen.
Är det svårt att sköta en så liten yta. Tänkte ha gångarna runt planteringarna i grus (tror jag). Man slipper ju en dyr transport av grus och annat för att det ska bli en bra grusyta. Jag vet att en del bara lägger markduk på jorden och sen gruset ovanpå. Alltså inget mellanskikt av grövre grus.

Blir det ett jättesvårt med ogräseti gräsmattan. Det finns fullt med fleråriga ogräs som Tistlar och Maskrosor. Jag har redan grävt ur ca 20 cm men nu har det förstås kommit ogräs där igen. Kanske ska jag täcka ytan med något innan jag bestämmer vad jag ska göra eller hur jag ska göra med sittplatsen.

Tacksam för råd.
Aqvakul
Jag skulle föredra grus eller sten.

Nackdelen msd gräs är att det är en yta som måste klippas, samt att det blir slitage och att gräset då riskerar att bli fult eller helt slitas bort på vissa bitar.
JRo
Dessutom måste du flytta möblerna varje gång du ska klippa gräset, vilket kan behöva göras ofta...
Söttok06
Egentligen blir ju yta kanske ännu mindre med tanke på att jag även ska ha ett litet träd planterat för att ge skugga. Pärlrönn, eller något dvärgträd som jag ännu inte bestämt. Funderade också på uppstammad Aronia.

Föreningen har bara handgräsklippare kanske jag ska tala om. Mina möbler är små typ kafébord och stolar, inga tunga trämöbler. Gräsmatterundeln måste ju se okej ut, utan att för den skull vara som på en golfbana. Det får inte vara massor av ogräs som brer ut sig där.

Kommer ogräset upp genom gruset också? För jag vet inte om jag ska lägga ner så enormt mycket arbete på det som om det var en egen trädgård. Det är bara en odlingslott som sagt, men jag är ute ändå efter lite mer trädgårdslikt inte bara en yta med täta planteringar och gräsgångar emellan som jag ser att en del har.
Aqvakul
Jag hade lagt täckduk och grus - en enkel och fungerande lösning.
kasam
Hur mycket kommer du/ni att använda platsen?
Ja, för det handlar ju om hur mycket slitage det blir. Jag har en liten rund gräsmatta med lättflyttade trädgårdsmöbler på, men använder inte just den sittplatsen speciellt mycket. Går rätt lätt att flytta möblerna vid klippning etc. (Också handgräsklippare.)
Sedan handlar ju det om den egna ambitionsnivån - i vilket skick vill du ha gräsmattan och hur mycket jobb är du beredd att satsa?
Aqvakul
Om du vill ha något grönt, varför inte satsa på en tålig marktäckare?
ängsvädd
Gräsmatta eller mossa är så mjukt och skönt - det hade jag satsat på - jag gillar inte grus - hellre då plattor.
Söttok06
Vad finns det annars för tåligt grönt som man kan trampa på? Det får inte vara något som blommar och drar till sig getingar och andra småkryp.
Danne031
Om du har häck, träd och buskar så borde det ju bli ganska skuggigt, inte gräsets favorit direkt..
Aqvakul
CITAT (Söttok06 @ 17-06-2009, 21:13) *
Vad finns det annars för tåligt grönt som man kan trampa på? Det får inte vara något som blommar och drar till sig getingar och andra småkryp.

i princip allt grönt blommar på något sätt och drar till sig småkryp...
Söttok06
Det kanske får bli grus eller stenplattor i alla fall. Och smala grusgångar ev med trampstenar på vissa ställen. Kanske ändå verkar mer lättskött på sikt. Jag tänker på om jag åker bort några veckor så ser ju inte gräset kul ut.
Jag vet att man ska vara jättenoga när man gör uteplatser på en villatomt eller liknande. Med vibrator och vattenpass, riktbrädor etc. Men jag känner att eftersom den som övertar min lott inte alls kanske vill ha som jag och river upp allting vill man ju inte överdriva heller, men det ska vara snyggt så länge jag har den. Och hyfsat hållbart. Jag ser att andra bara lägger stenar direkt på jorden - möjligtvis med lite markduk under.
Räcker det?
ängsvädd
Mossa kan du ha. Den är tålig - folk tillbringar ju otaliga timmar med att försöka utrota mossan ur sina gräsmattor men själv uppskattar jag mossan för att den är så otroligt mjuk och skön att gå på och man behöver inte klippa den tummenupp.gif

Men om du säger att du vill ha mossa så höjer nog en del på ögonbrynen smile.gif

Plattor och grus kan dra till sig myror. Men du kan ju undvika blommor.
Söttok06
Har lånat boken "Personliga radhusträdgårdar" av Christel Kvant. Är det någon som tittat i den?
Där finns små gräsmatteplättar, som oval eller svängda. Det såg fint ut där i alla fall.
Fin bok för övrigt. Bara ett tips för dem som har små trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon