snuttgrodan
17-06-2009, 14:04
Hjälp!
Min paprika plantar bär nu 8 paprikor men bladen krullar sig. Vet någon varför? Det är dom äldre bladen som gör det. Vattnar jag för lite kanske? eller för mycket? Skulle bli glad för lite tips och råd.
Preussen
17-06-2009, 16:36
inga bladlöss eller annan ohyra? titta under bladen så får du reda på det.
snuttgrodan
17-06-2009, 17:17
CITAT (Preussen @ 17-06-2009, 17:36)

inga bladlöss eller annan ohyra? titta under bladen så får du reda på det.
Nä inte vad jag kan se, allt ser bra ut. Sambo kollade även han utan reslutat.
Preussen
17-06-2009, 20:21
står den för varmt? har du gödslat den nyligen? hur ofta vattnar du? du har ingen bild du kan lägga upp?
snuttgrodan
18-06-2009, 12:17
Jag försöker vattna den varje dag. Gödslat har jag inte gjort men gett den lite näring i vattnet lite då och då.
Här kommer bilder på den, den står mycket i solen. Jag har upptäckt på ett ganska nytt litet blad att under bladet så sitter det som små knottror, det är inget som lever utan det sitter fast. Men så är det inte på dom stora bladen som krullar ihop sig.
En gren hänger ganska mycket för den bär på 3 st paprikor, borde väl egentligen hjälpa den med stöd.
På bilden ser man inte att bladen krullar sig... mer att de vrider sig och det gör alltid mina paprikablad. Jag vet inte varför, men det verkar inte ha någon betydelse. Mina plantor har lite bladlöss, så kanske beror det på det
Preussen
18-06-2009, 22:23
plantorna ser verkligen fina ut och du har ju fint med frukt på dem. har du odlat fram dem själv?
nu sviktar mitt minne som vanligt. jag har själv haft sådana knottror på plantor jag själv odlat fram och om jag inte missminns mig kan det bero på för bra vatten, värme och näringstillgång. tror ej att det är något smittsamt.
snuttgrodan
18-06-2009, 22:55
Så det är inget att oroa sig för då. Tack för hjälpen!
Jag köpte plantan på ICA Maxi och då hade den 4 paprikor som vi åt upp, sedan blommade den snabbt igen och bär nu 8 paprikor och vuxit sig dubbelt så stor, fick plantera om den i större kruka.
Nu väntar vi på att dom ska bli röda så vi får mumsa lite igen.
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.