JonniWalker
Jag har problem men att Duvor äter upp vinbär och andra bär. Hur kan man bli av med dem? Finns det ett effektivt sett att hålla dem borta, eller tillåten metod att ta kål på dem?
Jan Lindgren
Hej!
Har du jakträtt så kan du skjuta dem under jakttid. Inom tätbebyggt område så kan du prata med kommunjägaren. Fungerar inget av de alternativen så måste du skaffa nät. I England säljs jättelika nätburar för att odla bär och trädgårdsväxter i. Duvor ger sig gärna på småplantor av grönsaker också.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
Du kan prova och hänga upp cd skivor i buskarna. det har gett bra resultat iallafall med skator och trastar hos min far. Duvor har jag inte riktigt hört ngt om, men det skulle vara intressant att få veta.
Här sätter vi upp cd skivor i fönstren för att hindra fåglar att flyga in i dem och sen vi gjorde det så hander det med mycket sällan. smile.gif
JonniWalker
CD skivor hjälpte 1 vecka eller så, tror jag. Men du bekymrar det inte duvorna. Det är en villatomt i tätbebyggt område så jag är skeptisk till avskjutning.

Finns det några fällor eller gift man kan anväda? Eller bättre sätta att skrämma bort dem permanent?

Det är bara enstaka duvor, men de äter duktigt.
Gunilla T
Men herre jösses...hur kan du ens tänka på att sätta ut gift till duvorna? Tror du att endast de fåglar som besvärar dig äter giftet och resten av vår fågelfauna klarar sig?...och de djur som sedan äter döda förgiftade duvor?

Lägg ut en fågelskrämma!
gladepetter
Undvik gift för andra fåglar dör av det.
JonniWalker
Naturligtvis kan man inte lägga ut gift hur som helst, det skulle ju i så fall vara någon lösning som bara duvor dras till.

Fågelskrämmor i form av glitter fungerar alltså inte, skulle behöva annat råd.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns kråkfällor att köpa. Fungerar kanske till duvor också. Duvorna är goda. Kolla bara så att det är lagligt. Det finns alltid sk djurvänner som vill anmäla.
MVH
Jan Lindgren
pejori
CITAT (JonniWalker @ 27-06-2009, 13:42) *
Naturligtvis kan man inte lägga ut gift hur som helst, det skulle ju i så fall vara någon lösning som bara duvor dras till.

Fågelskrämmor i form av glitter fungerar alltså inte, skulle behöva annat råd.

Har du provat med att sätta ut en kattatrapp???
Eller dito rovfågelatrapp?
Här fungerar en uggledito bra på både duvor och skator.
Åsa, mälardalen zon 2
Förra grannen hade en rovfågelatrapp i trädgården, och skatorna och kråkorna tyckte det var en bra plats att sitta på de var inte det minsta rädda, så det är ingen säker metod.
pejori
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2009, 15:41) *
Förra grannen hade en rovfågelatrapp i trädgården, och skatorna och kråkorna tyckte det var en bra plats att sitta på de var inte det minsta rädda, så det är ingen säker metod.

Våran sitter på en konstruktion, som gör att den är en "vindflöjel".
Den rör sig svagt i vinden, och ingen vågar testa om den är riktig.. giggle.gif
*Stintan*
Ibland skäms jag för att vara människa! blink.gif
Gunilla T
CITAT (JonniWalker @ 27-06-2009, 13:42) *

En gång för länge sedan, i vårt östra grannland där jag växte upp inträffade något som man nästan kan kalla guldrush - minkar. Alla bönder skulle bli minkfarmare och deras fruar skulle gå klädda i minkpälsar och minkhattar.

Minkhusen växte upp som svampar i jorden, åkermark och skogsmark fick finna sig i att bli klädda i minkhus så långt ögat kunde se. Stanken från minkhusen la sig över hela bygden och från Norge körde långtradarna skytteltrafik med fisklaster till de hungriga minkarna som skulle bli damernas pälsar så småningom.

Eftersom detta var ett kustområde hittade måsfåglarna snabbt till minkhusen och det avfall som snabbt samlades under de små gallerburarna där de stackars djuren sprang runt, runt. Fåglarna gjorde väl ingen egentlig skada men de skränade och förde oväsen vilket störde människorna som höll på att bli rika på att producera minkhattar och minkpälsar.

De lade ut gift till fåglarna. Jag glömmer aldrig hur det dunsade i taket när döda fåglar ramlade ner. På väg till vår sommarstuga, tuffande i en öppen motorbåt, hittade vi havsörnshannen flytande på vattnet. Havsörnsparet hade häckat många år på en udde i närheten av vår sommarstuga och han kunde knappast förstå att fiskmåsen han ätit var full med gift.

Döda fåglar fortsatte att dimpa ner lite överallt över samhället -alla slags fåglar gick åt och en del husdjur såsom hundar och katter som åt de förgiftade fåglarna. Kanske trodde de som var ansvariga för detta att det fanns ett gift som selektivt tog död på det oönskade, inte vet jag men idag hör det väl till allmänbildningen att inse att gift dödar urskiljningslöst.
pejori
CITAT (Gunilla T @ 27-06-2009, 21:13) *
En gång för länge sedan, i vårt östra grannland där jag växte upp inträffade något som man nästan kan kalla guldrush - minkar. Alla bönder skulle bli minkfarmare och deras fruar skulle gå klädda i minkpälsar och minkhattar.

Minkhusen växte upp som svampar i jorden, åkermark och skogsmark fick finna sig i att bli klädda i minkhus så långt ögat kunde se. Stanken från minkhusen la sig över hela bygden och från Norge körde långtradarna skytteltrafik med fisklaster till de hungriga minkarna som skulle bli damernas pälsar så småningom.

Eftersom detta var ett kustområde hittade måsfåglarna snabbt till minkhusen och det avfall som snabbt samlades under de små gallerburarna där de stackars djuren sprang runt, runt. Fåglarna gjorde väl ingen egentlig skada men de skränade och förde oväsen vilket störde människorna som höll på att bli rika på att producera minkhattar och minkpälsar.

De lade ut gift till fåglarna. Jag glömmer aldrig hur det dunsade i taket när döda fåglar ramlade ner. På väg till vår sommarstuga, tuffande i en öppen motorbåt, hittade vi havsörnshannen flytande på vattnet. Havsörnsparet hade häckat många år på en udde i närheten av vår sommarstuga och han kunde knappast förstå att fiskmåsen han ätit var full med gift.

Döda fåglar fortsatte att dimpa ner lite överallt över samhället -alla slags fåglar gick åt och en del husdjur såsom hundar och katter som åt de förgiftade fåglarna. Kanske trodde de som var ansvariga för detta att det fanns ett gift som selektivt tog död på det oönskade, inte vet jag men idag hör det väl till allmänbildningen att inse att gift dödar urskiljningslöst.

Tack för berättelsen... smiley_small_hug.gif
Mycket tänkvärd och tyvärr förgiftas djuren med väldigt kortsiktiga metoder. crying.gif
"Mitt problem är viktigast, så bara jag blir av med mitt," skiter man i eller tänker inte på vad som händer i förlängningen. crying.gif

Jag ska i fortsättningen ta en bättre tankeställare, även när det gäller skadedjur av små sorter... crying.gif blush.gif
niklas828
Avokado är ju giftigt för papegojor, kanske fungerar på duvorna med?
Kan ju knappast vara otillåtet.
Orkidétjuven
CITAT (niklas828 @ 28-06-2009, 15:47) *
Avokado är ju giftigt för papegojor, kanske fungerar på duvorna med?
Kan ju knappast vara otillåtet.

Avakado är giftigt för många djur.
Jag skulle se det som djurplågeri och det är otillåtet. Man gör ju ngt medvetet illa.

Nej, gift är inget bra sätt heller. Inte döda heller, det är så jävla respektlöst.
Bättre hitta sätt att skrämma dem.

Har du provat med att hänga upp remsor av aluminiumfolie? ca 30 cm långa remsor som får fladdra i vinden.
Det ska tydligen fungera ganska bra med. Tydligen bättre än cd skivor.

Min gamla fröken sprutar vatten på skatorna. Hon säger att de nu undviker henne.
JonniWalker
Nytt år och samma problem. Duvorna har ätit upp alla röda vinbär.

Är det någon som har något nytt tips hur man blir av med duvor? Ugglebilder och reflexband skämmer dem inte.

Jag är inne på nät, men jag antar att inte det heller fungerar, om man inte bygger en bur som nätet hänger på? En nätträdgård är ju heller ingen riktig trädgård.

Nu är problemet totalt, de har ätit upp SAMTLIGA vinbär. För fyra år sedan fanns inte problemet alls. Vad kan det bero på? Kan det vara så att de fann goda vinbär här och kommer tillbaka varje år? I så fall är det en lösning att bli av med denna generation på något sätt, så kommer det inte tillbaka nästa år igen.
fuchsian

Hej Jonny,

Vi brukar inte få duvor hos oss, men i år har det kommit en enda stackare. det roliga/sorgliga är att den har blivit kär i en koltrast och jag har sett deras parningseremonier under ett antal veckor. Staren var med på noterna, så den kärleken var nog ömsesidig.
Sedan 1 vecka är duvan borta, men han gjorde ju ingen skada hos oss.
Någon råd har jag tyvärr inte att ge dig, men ville berätta detta lustiga mellanspel ..... wub.gif Fuchian ...
zaaritha
Jaha--skjut duvorna--bara!
Döda o döda!
tYycks vara människans lösning på allt!
hattstugan
Eftersom det nu rör sig om tätbebyggt område så får inte någon skjutning äga rum av annan än den av tätorten betrodde Jägare! Men nu var det väl inte riktigt det TS avsåg att göra heller?
TS vill bara bli kvitt DUVOR och jag har tyvärr inga råd att ge i det fallet!
vitavargen
CITAT (JonniWalker @ 26-06-2010, 11:24) *
Nytt år och samma problem. Duvorna har ätit upp alla röda vinbär.
......

Hur mycket fick du tidigare år ? Vad kostar de räknat i pengar ? Kan du inte köpa lokala vinbär istället för att döda fåglar för små pengar ?

Det är vackert med fågelliv ( all djur skulla jag påstå ) runt omkring sig. Vad mysigt med duvor runt sina buskar wub.gif
fuchsian

Jag undrar om det inte gå att lägga nät el tunn väv över buskarna i god tid och lite skrammelbinglor?
Min mamma brukade göra så för vi bodde i en stuga mitt i en skog med en äng. det klart att det fanns mycket fåglar där.
Men på vintern efter slakten brukade mamma torka isterbitar och skaffa havre åt fåglarna.
Vi fick behålla våra bär i fred, även att jag önskade (jag fick alltid plocka bären) att om jag fick lite hjälp av fåglar, mamma skulle nog inte märka det, men hon hade en örnblick ....usch ...Fuchian
hattstugan
Ett lite om än i senaste laget gör i år är att spänna upp ståltråd runt buskarna det sk tydligen inte duvorna gilla eller så gröna ärtor i närheten för det vet jag att Duvor gillar!
Bassam
Hej

Jag har duktig bror som spreja sina växter på vatten som blandad med stark Paprika .
Obs

det Funke bra .

H:Bassam

Smarterchild
Usch, upptäckte precis en skata som hade dratt upp en potatis och kalasa på den. Och igår upptäckte jag att bondbönorna var borta! ranting.gif Snacka om att tappa odlar lusten.................. help.gif
Gunilla T
Ibland behöver man lite perspektiv på saker och ting så kommer lusten åter...var glad över att skatan inte var dränkt i olja...
Bassam
Hej

I mina land i Asien såg jag bonder som de lägga tyg man staty som är lätt att röra med luften.

Snöflinga

Kan du inte fånga dem och sedan köra iväg ett par mil och sedan släppa dem i skogen g.gif
JonniWalker
reflekterande skrämselsaker fungerar inte på duvor, de är för smarta, eller dumma hur man nu vill se det.

Jag har läst på en del om detta nu, stadsduvor brukar kallas flygande råttor och är en ohyra som man bör bli av med. Tyvärr går det inte, om man minskar beståndet så kommer det fler, eftersom de som blir kvar får mer mat. Det man kan göra är att lokalt minska beståndet.

Jag får fundera till nästa år, när är antagligen bra om man kan spänna upp dem på något smart sätt, även stålvajrar har fungerat för andra, men man vill ju inte ha en tomt med nät och stålvajrar.

Hade det varit småfåglar hade jag kunnat se något charmigt i det, och de äter inte stora mängder heller, men flygande råttor vill jag inte veta av.

Självklart är det billigare att köpa vinbär, eller något annat man kan odla själv, det är ju inte alls det det handlar om, eller av ekonomiska skäl som man lägger timmar och pengar på att få egenodlat, jag är lite förvånad att någon skriver så i ett trädgårdsforum.
Bassam
Hej

Ni kan täcka buskar under frukt iden på (Fiberduk Exempel).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon