Plantan
17-06-2009, 19:02
Jag har insett att min fina Acer Palmatum Osakazuki har blivit helt felplacerad. Jag måste flytta på den men vad ska jag köpa i stället? Den står ensam och vacker vid enrén så att alla kan se den. Nu står den i full södersol och dessutom blåser det hela dagarna.
Jag vill har ett träd som inte är så högt men ståtligt och gärna vacker höstfärg
Bor i Zon 2/3 och har en aning tung jord.
Vingad benved.

Där finns det också sorter som inte blir allt för höga.
Hej
Skulle vilja prata lite mer Vingad Benved här. Har nämligen på gång en sån. Är den lättskött, tålig osv ? Ska ha den på ett soligt ställe, så den syns dvs nära entren. Det finns inget skydd mot blåst där. Kommer det att funka eller har den en benägenhet att kola vippen? Något annat speciellt, särskild jord eller så ?
Hälsn Tepa
Vingad benved har ju verkligen fantastisk höstfärg, men är ju mer en vid buske än ett träd. Ett annat alternativ kanske kunde vara någon apel? De har fina höstfärger och dessutom lyser ju frukterna upp på hösten. Dessutom är ju blomningen på våren underbar. Här är en odla-artikel:
http://www.odla.nu/artiklar/baraplar.shtml
vanjalarsa
11-10-2009, 13:11
Hej
Är personligen väldigt förtjust i rönnar. Kolla får du se vad många fina sorter det finns som inte blir jättestora. Kolla på google t.ex.
mvh vanjalarsa