Full version: Blå blommor?
Olfi
Är det någon som har förslag på blommor som är blåa? Då menar jag riktig blåfärg, som hos blå bergvallmo och blå nunneört, inte som hos en näva till exempel.

Tacksam för svar! smiley_small_hug.gif
Dilara
Det beror på vad för blommor? Perenner? Sommarblommor? En väldigt intensivt blå blomma är Gentiana (Gentiana acaulis, Gentiana angustifolia) eller också Knippgentiana.
Boxer
commelina
Lars-Olof Arvids
Av irisar finns det många sorter med härligt blå färg. Och så har vi ju blåklockorna (Campanula) där de flesta är blåa i olika nyanser.

Olle
kasam
Plattvial - Lathyrus sativus - "Azureus"
Ywonne
Kaukasisk Förgetigej är klarblå... sedan finns det ju riddarsporrar som är blå...ja, det var de jag kom på i brådrasket...
Azur
Kära gamla Hänglobelian: http://butik.odla.nu/products/images/BF32.jpg

Finns Salvior med väldigt fin blåfärg också.
tepa
Hej

Bergklint.

Mvh Tepa
Fågelvägen
Stenpartiväxten Lithodora diffusa 'Heavenly Blue' har en lysande gentianablå färg. Och Perovskian är mycket blå. Liksom Afrikas blå lilja. Nämnde någon stormhattarna, Aconitum napellus och Aconitum carmichaelii?
lenaandersson
ormöga, orkar inte slå upp det latinska namnet. den är ju knallblå.
wimaria
Hej!
Det blåaste och vackraste som jag vet är den gentiana som blommar tidigt på våren. Den har nyss blommat ut nu här i Hälsingland. Blir en fin tuva som är vacker också utan blommor och hör troligtvis till "stenpartiväxter".
hälsningar från Wimaria
lavendelgården
Oktoberstormhatt, Lindelofia longifiolia ( saknar svenskt namn ) Knippgentiana m.fl gentianor och Commelina
(inget svenskt namn därheller) är alla knallblå. Färgväpplingen skulle kanske oxå passa liksom vissa veronikor.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Monarda
Blåare än så här tror jag inte det blir. Tyvärr har jag glömt namnet confused.gif , odlade den som ettåring för några år sedan.

lavendelgården
Detta är Salvia patens - Blåsalvia. helt underbar! Kan övervintras som dalior, om man har tur!!! Men det är ju lite pyssel - bäst om man kan få tag på frön, för den är lätt att så.
Åsa
Madeleine1
Praktveronika Veronica teucrium 'Knallblau'! Knallblå, precis som namnet antyder... smile.gif

4:an
Själv älskar jag riddarsporrar....vilken färg! [attachment=36760:riddarsporre.JPG]
oakpine
Lindelofia anchusoides är nog den blåaste som blommar hos mig just nu.

[attachment=36803:lindelofia2.jpg]
hallonrosa
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-06-2009, 08:56) *
Av irisar finns det många sorter med härligt blå färg. Och så har vi ju blåklockorna (Campanula) där de flesta är blåa i olika nyanser.

Olle

Jag gillar ljusblått, är det någon som vet om dvärgirisar brukar säljas i den färgen i affärer? Säljs iris det till våren?
Peztis
Blågull
Scabiosa (fast den har lite dragning åt lila)
Blåklint
Akleja
Riddarsborre
Stormhatt
Revsuga

Akleja, scabiosa och blågull är klara favoriter!
zissi
[attachment=37050:Balkong_...rminskad.JPG]

Daggsalvia tycker jag är en tacksam växt som jag ofta har i krukor i trädgården eller på balkongen. Fin blå färg enligt mig iaf.

Daggsalvia - Mystic blue spires är också en häftig salvia med långa blå spiror.

Kaukasisk förgätmigej och ormöga är tacksamma perenner. Kanske lite ljusare blå....
stennie
Väldigt blå riddarsporre!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon