Tulipanaros
17-06-2009, 22:02
Flera tomater (friland) har slitits loss från stammen. Hela blomfästet är med, så de har inte lossnat av sig själva, och så kraftigt har det inte blåst. Skalen ligger kvar som ihåliga runda skålar på marken; det är någon som har ätit ur dem. Jag tycker att det ser ut som om fåglar har varit framme, men: äter fåglar tomater???
Här äter mördarsniglar tomater så det bara blir kvar en ihålig skål av skalet, men då hänger det kvar på grenen. Fåglar knipsar av jordgubbar, men tomater är ju ganska tunga, så jag undrar om de klarar det?
Tulipanaros
18-06-2009, 09:39
Hu, så tråkigt! Mördarsniglar har jag lyckligtvis inga (ännu). Och som du säger: sniglar kan ju inte rimligen slita av stjälkarna. Jag förstår ingenting.
skogstroll
18-06-2009, 11:05
jag har haft problem med möss (tror jag) och feta gröna syrsor. kanske sätta fiberduk runt dem?
Jag har haft larver som kalasat på tomaterna som du beskriver. De kan ju kanske lossna och falla av naturligt då de blivit skadade? Precis som kart av äpple osv..
Pote2illa
21-06-2009, 07:11
[size="4"][/size] Förra sommaren hade vår förening får som tog sig ut ur hagen och kalasade bl a på mina tomatplantor och gladiolus. Inget ont som inte har något gott med sig. De omogna tomaterna föll inte på läppen så dom tog jag vara på och kokade marmelad. Den blev jättegod och räckte hela vinter. Jag har några skedar kvar i botten på den sista burken. Så kan man förstås inte göra när andra odjur angriper.
VAR RÄDDA OM VARANDRA
Tulipanaros
09-08-2009, 16:28
Jag kan nu berätta att det var kråkor! Grannen berättade att han tog dem på bar gärning ett par gånger i början av sommaren när de lekte med/kalasade på mina tomater. Men de tröttnade tydligen, och nu är tomaterna ståtliga och ger finfin skörd. Glad tomatsommar allesammans!
[attachment=39993:tomater_stupice_2.jpg]
[attachment=39995:Tomatsk_rd_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.