Full version: Tjurig doftschersmin
LaPaloma
Min doftschersmin som jag köpte maj 2005 har aldrig blommat. Den står och tjurar och vill inte växa. Varje år så kommer de svarta lössen anstormandes också. Grenarna spretar åt alla håll och det är ett flertal grenar som är betydligt högre än själva busken och de är alldeles kala. Den är gödslad efter konstens alla regler och vatten har den fått.

Jag har försökt ladda upp bilder på den men har för stora filer och jag vet tyvärr inte hur man förminskar dessa. Hoppas att ni ändå förstår på ett ungefär vad som saknas för min doftschersmin.

*Ulrica*
Vår schersmin blommade inte heller. Vi kapade av hela busken jäms med marken och när den växte upp igen så blommade den. Skrämselteknik! devil.gif
AnneMysan
Min Schersmin har nu börjat slå ut. Klippte bort massor med gamla grenar förra hösten och nu blommar den på alla fjolårets grenar.
Tyvärr har den nu fått både för höga grenar (nya) och brett ut sig minst 1 m i omkrets,så det blir till att ta fram sekatören i höst igen.
Den har aldrig fått någon näring och vatten har det mest blivit ovanifrån, under de 20 år den funnits.
Och visst blir det löss på den varje år, men antingen knipsar jag bort topparna där lössen finns
eller så låter jag dom vara.
Anki V
CITAT (LaPaloma @ 18-06-2009, 08:51) *
Min doftschersmin som jag köpte maj 2005 har aldrig blommat. Den står och tjurar och vill inte växa. Varje år så kommer de svarta lössen anstormandes också. Grenarna spretar åt alla håll och det är ett flertal grenar som är betydligt högre än själva busken och de är alldeles kala. Den är gödslad efter konstens alla regler och vatten har den fått.

Jag har försökt ladda upp bilder på den men har för stora filer och jag vet tyvärr inte hur man förminskar dessa. Hoppas att ni ändå förstår på ett ungefär vad som saknas för min doftschersmin.

Det där låter precis som min….

Den är också planterad -05 och en sorglig historia. I år är det inte många blad på den.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna ”störa” min är att den har en halvbortfräst björkstubbe som granne till rötterna men själva busken har i alla fall en grop som är minst 70x70.

Något extra gödsel har den inte fått…..Jag blandade kogödsel (påse) och ny matjord i gropen vid plantering och den har ju liksom aldrig ”tagit sig”

Jag funderar på att göra som *Ulrica* och så dåligt som busken mår/beter sig så kan det väl inte spela någon roll när jag gör det?

/Anki

lenaandersson
Hej, det säjs att det fanns buskar som inte villa blomma, när jag fråga vadför mitt exemplar inte blommar. så vi som alla lyckats köpa dessa som inte vill blomma vi kanske kommer bli lyckligt överaskande en dag när dom helt plötsligt om 20 år blommar. vi får hålla tummarna att det blir så. blomma.gif
LaPaloma
Efter att ha läst era svar verkar det vara en buske som inte är allt för lättskött. Jag kommer nog att göra som Ulrica - nämligen att klippa ner den totalt. Den är ingen vacker syn att se på och att gå och reta sig på den som jag gör nu är att slösa onödig energi smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon