Full version: Rhododendronfråga
skogstroll
God midsommar!

För två år sen köpte jag på trädgårdsmässan en minirhododendron som blommade - jättefin wub.gif
Sen dess har den inte velat blomma. Jag tyckte att den kunde blommat i vår men det som kom var nya blad.

Den borde väl trivas tycker jag med surjord och den har fått kompost också, men kanske det finns något bättre som triggar blomning? Nu är det kanske försent men till nästa år? thanks.gif

Tacksam för tips!
maxa
Låter ju som om den har det gott, kan det vara så att den får det för kallt på vintern och behöver skyddas på något sätt. Kan ju vara zonen, platsen osv som gör att den inte blommar.
Har en själv som behöver täckas med löv och vinterväv för annars vill den inte.

lycka till!

Maria
skogstroll
aha... jag lade på ett tjockt täcke löv i höstas men den kanske ska ha väv också... tack för tipset!
Aqvakul
Knopparna anläggs ju på sensommaren/hösten. Hur såg det ut i höstas? Hade de frusit bort, så hade du väl sett spår efter dem. Jag tror mer att den tar lite tid på sig att komma igång. Möjligen hade den drivits fram för blomning när du köpte den och behövde sen ta igen sig lite.
skogstroll
ja så är det nog, köpte den på trädgårdsmässan och det är ju i mars så den kanske hade dopats smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon