Linea
Mina pelargoner i balkonglådan har fått ljusa prickar, varför då?

Bladen är normalt gröna och prickarna (som i vissa fall har formen av små cirklar) är ljust limegröna, nästan gula. Det verkar vara mest prickar ytterst på bladen som sedan sprider sig inåt.

Jag kan inte se några skadedjur med blotta ögat och bladen ser inte angripna ut på ytan.
Det har varit lite taskigt väder i Stockholm på sista tiden så de kan ha fått för mycket vatten av allt regn (några blad har blivit bruna längst ut) men det som oroar mig är att de ljusa prickarna verkar sprida sig bland pelargonplantorna.
Kan de å andra sidan ha fått för mycket sol? Balkongen står i söderläge så när det är fint väder har de sol från 7 på morgonen till 17 på eftermiddagen.

Snälla hjälp mig, pelargonerna var så fina nyss.
Vad kan ha hänt?

/Linea
TheLan
Jag är absolut ingen expert på pelargoner långt ifrån men jag har för mig att jag har hört att pelargoner kan ändra färg på bladen om dom får stå i stark sol /torka eller så unsure.gif
Någon pelargonexpert som vet närmare?
En bild hade varit intressant med
Ålgryte
Ser prickarna ut så här? [attachment=36647:Prickigt_blad_002.jpg]
Två av bladen på min ena Blue Wonder har prickar... De står tillsammans inne i österfönstret.
Jag undrar också vad prickarna kommer av confused.gif
Mina plantor ser annars friska ut och har knoppar! yes.gif
Linea
Ja, prickarna ser precis ut sådär!
Nu när det varit fint väder ett par dagar tycker jag att det har blivit bättre, men bladen som redan har prickar fortsätter att ha det och att de sprider sig inåt på bladet, ända till mitten.

De står ju i stark sol (söderläge) men de två andra pelargonerna av annan sort i samma balkonglåda har inga prickar.

Jag har läst att ifall man sprejar vatten på växter i starkt solsken kan blad och blommor "brännas", men jag tror inte att det är fallet här eftersom även några riktigt små blad under stora blad fått prickar. De har alltså varken sprejats med vatten eller blivit utsatta för solljus.
I övrigt liksom dina, Ålgryte, så ser mina friska ut med blommor och knoppar.

Jag har aldrig varit med om att bladen ändrat färg för att jag glömt att vattna, så jag tror inte att det är orsaken heller.

Tror ni jag ska plocka bort de prickiga bladen eller låta den sitta kvar? Det kanske är i bladen det smittas till andra blad?
Ålgryte
Mina pelargoner har inte blivit våta och jag tror inte att prickarna är brännskador. Däremot kan det vara något "medfött" eller kanske något vid planteringen, kanske har den fått för mycket/lite näring unsure.gif

Bladen brukar bli mjukare, sloka när pelargonen är törstig och i värsta fall gulnar de. Aldrig har jag sett dessa prickiga blad förr. Kan det bero på pelargonsorten? Vissa har flerfärgade blad, tom svarta och andra har prickiga? flirting.gif

Vi avvaktar och ser hur de utvecklas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon