Full version: Jippi! Färskpotatis
millahonti
Mitt mål i år var att få egen färskpotatis till midsommar.
Igår var det dags att känna efter så som jag fått rådet från KURT tror jag det var.
Och minsann det fanns gott om det!
Jag tror att jag lyckats knipa åt mig skörd från tre plantor utan att skada själva plantan, det såg ut som att det fanns anlag för fler potatisar. Så nu avvaktar jag i väntan på att se om jag även lyckas med att hålla fortsatt liv i det som blev kvar.
morca
Kul, vad mumsigt med egen färskpotatis!!

Vad var tipset från Kurt, har du en länk? smile.gif
Susalusa
Visst är det jättekul!! Jag har också för första gången skördat egen färskpotatis från pallkragar. Men jag har dragit upp plantorna som jag tagit potatis ifrån. Men det behöver man kanske inte då? Såg ju att det fanns små små potatisar på dem, ungefär som ärtor.
MariaS
CITAT (Susalusa @ 18-06-2009, 19:09) *
Visst är det jättekul!! Jag har också för första gången skördat egen färskpotatis från pallkragar. Men jag har dragit upp plantorna som jag tagit potatis ifrån. Men det behöver man kanske inte då? Såg ju att det fanns små små potatisar på dem, ungefär som ärtor.

Fördelen med att odla i hink eller pallkrage, är ju att det är lätt att gräva ner fingrarna i jorden och känna efter skörden. På det viset kan man skörda samma planta flera gånger ända fram till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon