Kristina i Skåne
18-10-2003, 18:40
Vi köpte ett pilträd för 2 månader sen och har sedan dess hört ett antal skräckhistorier om hur pilrötterna kan linda sig om både det ena och det andra och slita av vattenledningar.
Hur ligger det till egentligen, man tycker att om det är så illa så borde de upplysa om det på plantskolorna...Vi har vår pil vid ena kortsidan av huset och vattenledningarna går på framsidan ca 7-8m bort.
Åsa, mälardalen zon 2
18-10-2003, 18:45
Det beror kanske lite på vilka ledningar man har men jag vet folk som fått gräva upp ledningar för att rensa bort rötter som tagit sig in i rören.
+Jag misstänker att även jag har detta problem, min lilla marklägenhet har uruselt avlopp och det står en stor pil bara 2m från husväggen. Sist jag fick hjälp med avloppet sade de att de skulle gå ner med en kamera i avloppet och titta efter när kameran var reparerad.
Pilar har ett synnerligen imponerande och massivt rotverk som verkligen kan tränga in överallt. Största problemet handlar om avloppsrör och -brunnar, men för det mesta handlar det då om gamla avloppsrör och -brunnar av cement - de moderna plaströren har de betydligt svårare att tränga in i. Har själv kunnat konstatera det vid svärfars hus: i de gamla cementrören tränger rötterna in och försorsakar med jämna mellan rum stopp i rören, men i den nyare delen med plaströr har de inte lyckats tränga in. Och här talar vi om över 20-30 meter höga tårpilar med en enorm omkrets i kronan. De växer faktiskt i ren blålera (minst 6 meter djup), jordytan är max fem centimeter tjock, och tränger igenom leran utan problem. Däremot har de aldrig lyckats tränga in i själva vattenledningen eller bräcka den trots att vattenröret går igenom en del av pilbeståndet.
Micke
I mina studier av trädens rötter till en kommande bok är pilens rötter särskilt intressant. Aggressivt rotsystem säger vissa, livligt och starkväxande säger andra.
Var nere i Skåne i vårvintras för att intervjua dem som där arbetar med rötternas påverkan på VA-systemen i stan. Pilar och popplar skapar flest avloppsstopp. Man löser det genom att skicka ned en kamera i rören som kan lokalisera var rötterna trängt in. Sedan finns rotskärningsmaskiner. Kommunernas VA-killar gör detta för stadens räkning, och för betalning på privata tomter också.
I många kommuner byter man ut pil och poppel mot andra trädslag som behöver mindre vatten. I Solna utanför Stockholm tog man i vintras ned en lång gammal poppelallé som planterats ovan stadens centrala vatten- (eller var det avlopp) ledning.
Samtidigt använder man i högre utsträckning pil där det behövs vattenuppsugare, och där man förut hade grävt onaturliga dräneringssystem. Vissa pilsorter kan växa i mycket våta områden, och avdunsta mycket vatten.
Det är sant att särskilt cementrör är särskilt utsatta, men rötter kan också tränga in i plaströrens skarvar. Har man en nysatt pil och moderna plaströr 7 meter bort tar det sina år innan man riskerar att få rotgenomträngning - hur många och om det sker är omöjligt att säga. Risken finns.
Som med många växter gäller att pil har egenskaper som kan utnyttjas. Pil passar bra där man vill suga upp vatten och där det är för vått för andra träd att växa. Men mindre bra där man har vatten- eller avloppsledningar.
Intressant Cilla! Måste tipsa kompisen om risken med popplar, han har en ständigt växande samling med pelarpopplar på sin tomt. Har ju själv kunnat konstatera att pilarna har ett fascinerande rotverk när jag varit nere i svärfars skitbrunnar (tre stycken) och försökt hugga loss dessa enorma samlingar av små rötter som trängt in i skarvarna mellan cementringarna. Tvivlar inte på att de kan klara av att tränga in i skarvarna mellan plaströren också, men hos svärfar har de ännu inte lyckats med detta fastän plaströren lades ner 1980 och leder till samma brunnar som de halvt igenvuxna cementrören (som lades ner 1956). Ser fram emot att läsa den kommande boken!
Micke
Hej Micke,
Ja, rötter är ett spännande och lite dolt kapitel av trädens liv... Jag satt som nitad framför TVn hos VA-expertisen i Malmö och kollade på rotfilmer från kameraupptagningar i avloppsrör... Närapå ingenstans annars kan man så tydligt se hur rötterna ser ut och hur de växer. När de stretar in i rören ser de ut som barnfingrar - som om ett par barnklasser från en skola sträckte in fingrarna på samma ställe för att känna vattnet...
Jag tror att rotsystemen skiljer sig mellan balsampoppel och pelarpoppel. Balsampoppeln den ljuvliga, den har ett livligt och starkväxande rotsystem och kräver mycket vatten. Jag gissar att pelarpoppeln, som visserligen också är starkväxande men ändå har mindre bladmassa, behöver ett mindre rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.