chilimannen
Hejsan!

Jag har ett antal små chiliplantor som står i garderoben under lysrör. I morse när jag
skulle titta till dom upptäckte jag att flera hade ett vitt "pulver" på jorden.
Kan det vara nån sorts mögelsvamp?
Mystiskt nog är det bara plantorna som växer i dom här äggliknande fiberkrukorna som har sånt.
Det som växer i pluggboxen har inget.
Jag har bifogat en taskig mobil-bild.

Vad ska jag göra???
Åsa, mälardalen zon 2

De allra flesta svampar är nedbrytare och bryter ner organiskt material som ex. det som finns i torvkrukor och liknande Organiskt material + stillastående luft + fuktig luft = mycket gynnsamt för svampar som sköter nedbrytning.

En garderob är inget gynnsammt ställe att odla växter, det blir ofta för varmt + för fuktigt. +Den riktiga solen ger bättre energi till växterna än konstgjord belysning just denna årstid.
chilimannen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2009, 14:23) *
En garderob är inget gynnsammt ställe att odla växter, det blir ofta för varmt + för fuktigt. +Den riktiga solen ger bättre energi till växterna än konstgjord belysning just denna årstid.

Nae en garderob är inte det bästa stället men som student som bor i lägenhet finns det inte mycket alternativ tyvärr.
Finns det nåt sätt att få bort möglet?
skånepåg
En gång när jag odlade chili i ett öppet rum med lysrör så blev lite av jorden gul, och det växte ett par pyttesmå gula svampar, e de farliga?? För jag kasta den jorden och plantorna, jorden köpte jag på willys så det var ju inte den bästa tongue.gif
Malin_MeL
Jag skulle prova att vattna med Atamon+vatten. Jag fick oxå sån vit jord i våras när jag sådde och det hjälpte. Atamon är ett konserveringsmedel och finns i baka-hyllan i mataffären
chilimannen
Aha, ska testa det. Har nog lite hemma sen senast jag gjorde hjortronsylt (som för övrigt blev kalasgod:D )
Jag planterade om växterna och möglet har inte kommit tillbaks. Än iaf....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon