FlitigaLisa
Bör jag få bort myrorna eller kan de få fortsätta med vad de nu gör? De sitter i små gäng längst ut på grenarna, och bladen drar ihop sig och blir knorriga.
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis är det små vinbärsbladlöss som suger på bladen deras saliv innehåller ämnen som gör bladen krusiga, myrorna mjölkar lössen på söt honungsdagg (myror kan man säga har löss istället för kor som vi har, de t.o.m hjälper till att försvara dem mot fiender).

Vinbär klarar bladlusangrepp så man brukar inte behöva göra något, visst kan man spruta med såpa men det kräver ju att man träffar dem och de sitter ju ofta under bladen och rullar de ihop sig el krusar sig är det ju svårare att träffa dem (+man bör kolla så det inte finns nyckelpigefiender typ. nyckelpigelarver för de dör också av såpan)
AnneMysan
Hos mig är det samma sak, varje år.
Men jag knipsar bara bort toppen där bladen knorrat ihop sig (om jag orkar alltså) annars bryr jag mig inte. Inte förrän det är dags att plocka bären, för då vaknar myrorna och man kan få händerna fulla angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon