Jag har ganska mycket torkade rosenblad
vill göra små påsar med dessa torkde blad ,
men jag vet inte hur man skall få god doft på dom ..
Är det någon som kan nått om detta ...vore toppen med hjälp.
Låna del 3 ( den praktiska delen ) av Rosor för nordiska trädgårdar, Lars-Åke Gustavsson, där finns ett kapitel om hur man torkar rosor, man kan tydligen blanda i lavendel, rosmarin, kryddväxter mm.
Ja man kanske skulle ha en glasburk i badrummet, ser vackert ut på bilderna. Kommer du ihåg dom där små lavendelkuddarna man gjorde i syslöjden och la i linnéskåpet, dom doftade gott i åratal.
Christina i Taxinge~
18-06-2009, 19:26
Hej
Såg dig i tidigare inlägg - kul att du tittar in!
Kolla här:
Rospotpurri
Tack Kajsa ..men del 3 ..hmmm jag har det 2 första måste se om det står nått..och javisst måste du testa detta nu att ha vackra glasskålar
Christina ..toledo vad kul att du såg mig ..och tack för länken det är nu utprintat.
Vad då få god doft på dem? Menar du att de inte doftar?
/S
Nix Pix inte doftar mina torkade rosenblad ....tja dom doftar nått ytte pytte lite, men jag vill att det skall dofta mycket
CITAT (Stiffe @ 19-06-2009, 00:15)

Vad då få god doft på dem? Menar du att de inte doftar?
/S
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2009, 07:46
Grunden brukar vara att man bara plockar rosblad från mycket starkt doftande rosor typ Rose de rescht, annars kanske man kan köpa rosolja och droppa på ifall det ska dofta mera ros.
Ja, som Åsa skriver, starkdoftande rosor är en förutsättning. Tror dock trots det att det behövs rätt stora mängder med blad för att det ska bli något. Om du inte har gjort det så pröva med gallicarosblad. Vill minnas att det sägs att just de ska vara bra på att behålla sina dofter.
/S
Ezereht
19-06-2009, 23:15
Stod i nån bok en miljon rosblad för 1.25 liter rosolja? eller var det nått annat..
lena uppsala
22-06-2009, 01:37
Jag brukar ta kronbladen från gammaldags doftande rosor och låta de torka,innan jag stoppar de i en glasburk.Det blir jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.