Hej!
Unnade mig att köpa en underbar chokladblomma förra året. Jag ÄLSKAR den! Har förvarat den i vårat frostfria uterum under vintern. Plockade fram den för ett par månader sedan, har ställt ut den på altanen. Den får vatten och solsken. Men den där "knölen" som alla pratar om, var är den? och det händer absolut INGENTING i min stackars kruka. Vill så gärna att den ska titta fram i år igen! vad göra?
Min har inte heller visat sig i år. Dessförinnan har den hängt med i 4år!? Det är mycke som inte klarat denna vintern, trots omsorger och vanligt hanterande...
eugenia
20-06-2009, 14:05
Den är / verkar vara hiskligt svår att få att överleva vintern. Kanske lika bra att införskaffa en ny
Alexander-VG-zon3
20-06-2009, 15:01
enklast är att ha den under extra ljus i +15c och låta den behålla bladen tycker jag.
när det blir för kallt ute rigga upp extra ljus sätt den i fönstret som krukväxt, till våren när den tas ut kommer den blomma snabbare och få en högtillväxt och den kan börja växa direkt. denna får inga stora knölar men har tjocka rötter så den ska heller inte övervintra som en dahlia.
den kan övervintra ute i rabatten men men dock med skydd och i bara bra lägen. den kan också övervintra svalt och lite torrare men då kommer den igång senare på året och risken finns att den torkar ut för hårt eller ruttnar. klipper man ner den har den svårare att övervintra.
jag har provat olika metoder och den som funkade bäst för mig var att ha den som en vanlig krukväxt med extra ljus. den behöver inte kyla för att blomma om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.