Jimbo79
Hej!

Vill bara kolla om någon av er har några idéer om vad man kan hitta på istället för att göra en hel gång med marksten till vårt förråd runt huset. Jag tycker nämligen att det skulle förstöra vår gräsplan.
Jag har tänkt mig granitplattor eller grå kalksten som läggs ut med mellanrum där gräset kommer upp emellan men nu verkar det som att det är svårt att få tag på i Östergötland. Eller kanske nån här har ett tips om var jag ska vända mig. Har sett att Starka sten har något som de kallar Steppingstones men de kan inte garantera att de klarar frost, vilket ju inte känns så bra. sad.gif

Funderar även på om man istället kan använda sig av samma typ av marksten som jag lagt på entrégången, dvs. S:t Eriks Rustik. Någon som vill hjälpa mig i idétorkan?

Tack på förhand!

Mvh, Jimmy
MariaS
TAg stora sopsäckar (svarta) lägg dem på en plan yta och häll i ca5cm med cement. Lägg i en bit hönsnät mitt i cementen som armering. Knyt ihop säcken ovanför cementen och du har dina egna "steppstones" efter några dagar. Eventuellt kan man också köpa färgpigment i färghandeln, för att färga cementen i en kul färg också.

Den del av "stenen" som är uppåt under gjutningen, blir undersida på stenen.
Mariette
Så himla bra tips!
Hade det inte varit midsommarafton så hade jag förmodligen rusat ut och prövat det med en gång. biggrin.gif
anne-li i olofstorp
Jag har gjutit trampstenar i stora plast-blomfat. funkar också, och blir ett "solmönster" efter räfflorna i blomfaten.
Peztis
Man borde väl kunna lägga ett stort rabarberblad med nerverna uppåt i botten på plastpåsarna också.
Eller så lägger man rabarberbladet på en plan yta av sand samt gör en ram med sand eller betongen grötigare så att den inte flyter ut.

MariaS: måste man verkligen armera? Har för mig att om man gjuter fågelbad så behöver man inte armera. Men det är ju inte riktigt samma slitage på det iofs.
MariaS
CITAT (Peztis @ 20-06-2009, 19:16) *
MariaS: måste man verkligen armera? Har för mig att om man gjuter fågelbad så behöver man inte armera. Men det är ju inte riktigt samma slitage på det iofs.

Du svarade nästan på din egen fråga. Det är stor skillnad på vikten från en fågel och på människor. Dessutom bör ju klivstenarna vara tjockare än ett fågelbad också, varför armeringen är nödvändig. Det vore ju tråkigt om man måste gjuta nya stenar varje år, för att man snålat på några dm2 nät...

Jag rekommenderar faktiskt finmaskigt hönsnät även i fågelbaden, om man vill vara säker på en varaktig installation i sin trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon