Hejsan allihopa. Jag är ny på forumet men har varit på Odla.nu sen jag skaffade boende som tillät mig att ha fler än en krukväxt. Jag kan nästan ingenting om växter förutom det mest grundläggande och min mamma agerar fortfarande växthjälp.
Nyligen fick jag en krukväxt av mina arbetskamrater i present, och jag har ingen aning om vad det är för en växt. Bifogar en bild. Det är alltså en gräsliknande växt med överlappande blad och synliga lökar. Jag sökte på forumet men visste knappt vart jag skulle börja.
[attachment=36578:kontorv_xt.jpg]
Jag fick den för ca 3 veckor sedan och jag valde att inte vattna den, men i måndags upptäckte jag att den ena av växterna började bli brun innifrån och det har bara blivit värre. I och med att växten står på arbetet så vet man ju aldrig vem som kan ha tänkts vattna den och när, men jag antog av dess utseende att den inte ville ha så mycket vatten. Kan det dock vara så att den är övervattnad? Och i sådana fall, kan den räddas?
Den står just nu i en mycket hög kruka, behövs det möjligen en kruka med möjlighet för vattnet att rinna undan? Tror inte det har det i denna.
Vore tacksam för all hjälp
//Fie