Full version: Rädda växten
FieWikström
Hejsan allihopa. Jag är ny på forumet men har varit på Odla.nu sen jag skaffade boende som tillät mig att ha fler än en krukväxt. Jag kan nästan ingenting om växter förutom det mest grundläggande och min mamma agerar fortfarande växthjälp.
Nyligen fick jag en krukväxt av mina arbetskamrater i present, och jag har ingen aning om vad det är för en växt. Bifogar en bild. Det är alltså en gräsliknande växt med överlappande blad och synliga lökar. Jag sökte på forumet men visste knappt vart jag skulle börja.

[attachment=36578:kontorv_xt.jpg]

Jag fick den för ca 3 veckor sedan och jag valde att inte vattna den, men i måndags upptäckte jag att den ena av växterna började bli brun innifrån och det har bara blivit värre. I och med att växten står på arbetet så vet man ju aldrig vem som kan ha tänkts vattna den och när, men jag antog av dess utseende att den inte ville ha så mycket vatten. Kan det dock vara så att den är övervattnad? Och i sådana fall, kan den räddas?

Den står just nu i en mycket hög kruka, behövs det möjligen en kruka med möjlighet för vattnet att rinna undan? Tror inte det har det i denna.

Vore tacksam för all hjälp

//Fie
Alexander-VG-zon3
det är en Flasklilja - Beaucarnea recurvata - den har inga lökar utan en tjock uppsväll stam.

den trivs i soliga och värma och torra lägen, så den behöver inte så mycket vatten. så låt den torka ut helt i 3-5dagar innan du vattnar igen. sedan gillar den lucker och luftig jord. kompakt torvjord som dom oftast säljs i gillar dom inte. så när du planterar om den nästa gång så köp plant eller blomjord som du blandar upp rejält med något av detta leca, perilt, grus.

gula, vissna blad kan bero på mycket torka, extrem värme eller kyla, ohyra, övervattning m.m.

men det är bara att ta veck dom vissna bladen och vattna mindre och placera den i rätt förhålladen om det nu är det som är felet alt byt jorden. är det ohyra så kan det biland räcka med att spola av dom med en kraftig stråle annars så finns provado att köpa som tar bort det mesta. så kolla om där finns nåt.

och ibland får den lita gula och fula blad av helt naturliga orsaker att bladen är gamla och då är det bara att ta bort bladen 8dom går att dra av rätt så lätt från stammen).

annars så dessa växter väldigt tåliga och tål det mesta utan att ge upp.
FieWikström
Åh, tack så mycket för all information smile.gif Vet ju inte hur man ska gå tillväga om man inte har någon aning om vad det är för växt.

Men bra, det var som jag trodde, den får nog stå lite utan vatten. Ska ta och plantera om den också för tror inte alls den typen av kruka och jord är bra för den.

Tack så oerhört mycket för svaret smile.gif Nu ska jag gå och rädda min växt!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon