stickans
Har lagt de skördade morötterna i en låda med fuktig (det var så när jag tog den) sand mellan dom i lager. Lådan står nu i ett skafferi i källaren. Temperaturen nu är 8 grader men blir väl nedåt 4-5 kanske om någon månad. Är detta sätt att förvara dom OK och hur länge kan man förvänta sig i så fall att de står sig där? Sanden ska väl inte vattnas utan sandbädden får torka ur eller....
lolo
Hej! Jag tror inte att du behöver vattna de skördade morötterna. Temperaturen låter bra, de ska inte ha för varmt vid förvaring. Ungefär som skördad potatis har jag för mig. Nån annan som vet mer?
/Ann-Louise i Umeå
stickans
Tack lolo, det där lär bra.

Vi fick en riktigt fin morotskörd - utan att ha gallrat!! Väldigt många och grova men samtidigt var de flesta inte mer än knappt decimetern långa. Men en tre till fyra hinkar nu plus allt vi tagit tidigare och ätit på sådda fyra st rader ett par meter långa.... Så mycket har jag själv aldrig varit i närheten av att få - och jag som talade om för henne att det där kan ju aldrig bli något om man inte gallrar... Det har ju alltid stått på påsarna... Tänka sig att det kan vara kul att ha helt fel ibland....

Och potatisblasten växte, som jag berättat här förut, som aldrig förr... Mätte den till 1,2-1,3 m hög! Trodde inte det skulle bli något under jord - men det blev en hel del där också...

Det är inte mycket som stämmer här mot vad man fått lära sig.... *s*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon