|
Hej på er!
Här sitter vi några och tvistar om chili om min Chili Georgia Flame en Jalapeno sort,den är grön och har så varit ett bra tag och jag väntar att den ska bli röd, men då får jag vänta förgäves påstår en del här, vem har rätt???
Sänder med en bild.
Trevlig Midsommar hoppas på snabbt svar. [attachment=36580:P1010040.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2009, 16:12
Enligt bilder på nätet ska sorten bli röd, ofta tar det väldigt många veckor från grön frukt till röd men den kommer ändra färg såsmåningom. Både paprika och chili går dock att äta grön även om det ju är "omogen frukt", det blir mera smak, sötma och styrka allteftersom de mognar.
.
Tack snälla Åsa för snabbt svar, då hade jag rätt då.Ja jag har provsmakat några men dom var inte så mycket fart i dom, bara att vänta att dom ska bli röda och mogna och få mera styrka i smaken
Preussen
18-06-2009, 22:29
kul att du kommit så långt med din odling. skriv mer och berätta när de mognat. bara en sakupplysning. georgia flame är inte en jalapeno. den tillhör samma undersläkte som jalapeno dvs capsicum annum och den grenen av capsicumträdet har den största variationen av sorter.
Malin_MeL
23-06-2009, 20:43
Hur vet man när en grön paprika eller chili är "mogen". Jag har provsmakat både en chili och en paprika, chilin smakade väl grön paprika fast rätt besk, men paprikan var hur träig som helst, den var ju inte klar liksom.
Preussen
24-06-2009, 08:40
CITAT (Malin_MeL @ 23-06-2009, 21:43)  Hur vet man när en grön paprika eller chili är "mogen". Jag har provsmakat både en chili och en paprika, chilin smakade väl grön paprika fast rätt besk, men paprikan var hur träig som helst, den var ju inte klar liksom. mogen är frukten när den får den färg som den ska ha men det går att använda omogen capsicum. grön bellpaprika (c.annum) som är vanlig i grönsaksdisken är omogen paprika men väl användbar ändå. sen visar viss forskning att halten av vitamin A är högre i grön capsicum än mogen. vissa sorters chile är starkare som grön men får mer smak som mogen. alltså, det är en smaksak när capsicum är mogen att ätas men för att ta fröer av den för att så till nästa år krävs det att fruken har den färg den ska ha.
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2009, 08:51
Och ska man äta den gröna fukten är det bra att låta även den sitta kvar och mogna tills den nästan börjar skifta färg och med tanke på att det ofta tar 7-8v att få en grön frukt att skifta färg bör man nog låta även den gröna frukten sitta kvar en 5-6v åtminstone innan man skördar , den är inte god när den är för ung då är den för kartig.
Malin_MeL
24-06-2009, 10:06
ok, tack för svar! tar det 7-8 veckor från pollinering att få den att skifta färg, eller 7-8 v från att den är fullvuxen?
Preussen
24-06-2009, 11:45
CITAT (Malin_MeL @ 24-06-2009, 11:06)  ok, tack för svar! tar det 7-8 veckor från pollinering att få den att skifta färg, eller 7-8 v från att den är fullvuxen? det är sortberoende hur lång tid det tar för mognad samt skillnad beroende av växtbetingelser skulle jag tro. tror att det räknas från att den är fullvuxen. vad odlar du för sorter?
Malin_MeL
24-06-2009, 12:22
Av chili har jag Habanero och en avlång sort som jag inte vet vad den heter. Sen har jag en spetsig paprika som heter Thor, som är en F1 hybrid, och så har jag en låg paprikasort som oxå är en F1 hybrid, den heter Redskin
Preussen
24-06-2009, 22:50
CITAT (Malin_MeL @ 24-06-2009, 13:22)  Av chili har jag Habanero och en avlång sort som jag inte vet vad den heter. Sen har jag en spetsig paprika som heter Thor, som är en F1 hybrid, och så har jag en låg paprikasort som oxå är en F1 hybrid, den heter Redskin på thechileman kan du nog hitta lite om dina sorter. lycka till med odlingen och släng gärna in några bilder
Så här röd och fin blev min chili när den var mogen Georgia Flame [attachment=41711:P1010205.JPG] Min hot Lemon [attachment=41713:P1010211.JPG] Sen undrar jag om den här chilin tror den heter kumari eller nåt liknande, den har mängder med små små frukter men dom har stannat i växten, hur stora eller små blir dom egentligen, är det en sorts Habanero? [attachment=41714:P1010206.JPG] Det var mina chilisar och det är första gången jag odlar så jag är lite stolt att jag lyckades så pass bra ändå
Malin_MeL
07-09-2009, 12:00
Jag tycker sista bilden ser ut som Tepinpeppar, är det det så är det inte en Habanero utan en Capsicum Annuum. Den sägs vara 5 ggr starkare än habanero dock. http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H
CITAT (Malin_MeL @ 07-09-2009, 13:00)  Jag tycker sista bilden ser ut som Tepinpeppar, är det det så är det inte en Habanero utan en Capsicum Annuum. Den sägs vara 5 ggr starkare än habanero dock. http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=HTack för svar Malin, jag tittade på bilden och du har rätt den ser precis ut så, oj oj så stark får se om det går att använda den risk att man brinner upp.
Malin_MeL
07-09-2009, 19:02
Jag har inte testat den själv, ännu, jag har fröer så det blir nästa säsong, men jag har hört att man kan låta bli att skära i den utan slänga i en sån hel i maten och sen plocka upp den innan man äter.
skriv gärna hur den smakade när du provat, har du några mogna ännu? när satte du fröna?
CITAT (Vippan @ 07-09-2009, 18:16)  Tack för svar Malin, jag tittade på bilden och du har rätt den ser precis ut så, oj oj så stark får se om det går att använda den risk att man brinner upp. Jag har läst om folk som pratar om att man skall använda skyddskläder när man delar tipinpeppar.. Känslan skall vara ungefär som tårgas.. Enligt tepinskalan i styrka så skall den vara rätt mycket starkare än amerikanska polisens peppar sprej. Så det lär vara röj i den.. The mother in law of all chillis
Hej alla!
Vad är detta för chilisort? vilken färg ska den ha?
Preussen
19-09-2009, 18:24
ta en titt på thechileman så kanske du kan hitta vad det är för sort. fin är den i varje fall. vart har du fått fröerna/plantan ifrån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|