|
På ett par dager har valmuer sprunget ut, fikk tatt bildet i det den ene åpnet seg.
Meriona
18-06-2009, 16:32
Superläckra färger!
Tusen takk for hilsen
Meriona
18-06-2009, 18:36
Vad är det för vackra stenar du kantat med? För ljusa för att vara granit väl? Och ditt vackra språk, oh vad lycklig man blir!
Lady Hamilton
18-06-2009, 19:32
Ja jag måste hålla med om att det är en mycket vacker färg  på dina Vallmo
Överbölingen
18-06-2009, 20:17
Fina bilder och urtjusiga Papaver.
Är det kvarts du har kantat med?
Tusen takk for hilsen fra Meriona, takk for du liker mitt språk.!! Stener er fra hagen, vi har mye sten her så jeg bruker masse sten i min hage. Jeg er svært takknemlig for å få litt tilbkemeldinger ,har jo lagt mye bilder inn fra hagen,men jeg FÅR ikke kontakt uanset!! Jeg trodde jeg kunne finne noen å bytte stiklinger med,men det HAR vært vanskelig,men valgte likevel å vise disse valmuene,for det er trivligere med svar,enn ikke. Tusen tall til Lady Hamilton også og takk til du som spurte om det var kvarts rundt?? Vi har jo ulike navn på plantene,er jo just derfor jeg prøver å "komme" meg "inn " med dere fra Sverige,men det ER ikke lett......
Lars-Olof Arvids
19-06-2009, 12:55
Hej Kikki! Vad roligt (morsomt) med en norska på forumet! Jag brukar vara i Norge ganska ofta, på auktioner hos akvarieklubbarna från gränsen och upp till Oslotrakten. Där är intresset för akvariefiskar mycket större än här i Västsverige, så man hittar alltid något spännande. I juli ska jag på en botanikresa till Gudbrandsdalen och Jotunheimen, som jag verkligen ser fram emot.
Jättefina vallmo du har! Men det var konstigt att du har så svårt att få kontakt med trädgårdsfolk i Sverige här på Odla. Språket borde ju inte vara något större problem. Jag har en liten naturtomt på svenska Västkusten, med en äng som huvudnummer. Jag sår och planterar en hel del, men behåller inte så mycket själv utan säljer det mesta på olika växtmarknader. Visst skulle jag kunna byta sticklingar, men får man skicka sådana mellan Sverige och Norge? För några år sedan försökte jag skicka akvarieväxter till Norge, men de fastnade i tullen. Till Danmark (inom EU) har det däremot inte varit några problem.
Olle
Hei og takk for svar,endelig da!! Jeg har jo vært lenge med her,men synst som jeg skriver, vanskelig å få kontakt, blir på en måte oversett...åhh, ikke bli sint nå,men har slik følelse! Jeg er veldig intressert i blomster,og har da lagt noen bilder fra hagen her, vi lager den typisk norsk,samler mase gamle , norske stauder eller perenn som dre sier.! Det går såå flot å sende stiklinger,er jo bare å ha det i eske, tørkepapir,lett fuktig,og litt plastik, og merke det som GAVE! Om man må fylle ut toll.-lappe,er ikke alltid man må, skriver jeg bare Hobbyting på,er jo det som er inni også! Jeg trodde det var språket som gjorde det så vanskelig å få kontakt, skulle jo forstå det.jeg er også med i dansk blomsterforum,de er meget "nyfikna" for norske,så DER er det godt å være norsk i Danmark!!Jeg prøver bare nå og ser hvordan det vil gå, men uten mer respons, da slutter jeg,er jo bortkastet tid,og bare skuffelser! Og ubesvarede pm er det verste jeg vet.Men hadde jo vært morro å fått kontakt og byttet da litt mellom naboland,dere har mye flotte plater, jeg er jo vild etter svenske stueplanter!! Tusen takk, for hilsen, Lars Olof Arvids , hyggelig da med en hilsen.
Lars-Olof Arvids
19-06-2009, 23:10
Jag förstår att det kan vara jobbigt att inte få någon uppmärksamhet, men tyvärr kan man inte begära att folk ska läsa allt och svara på allt. Själv är jag t ex dålig på att läsa bildtrådar om trädgårdar, och ännu sämre på att kommentera. Mest läser jag på naturavdelningen och missar lätt trådar på de andra avdelningarna. Men jag ska försöka bättra mig. Om jag får anknyta till mina fiskar igen, har jag hört att de norska och danska akvarieförbunden har ett utmärkt samarbete men har svårt att få bra kontakt med det svenska förbundet. Kanske är vi svenskar lite blyga för kontakter över gränserna, vad det nu kan bero på.
Vad kul att du gillar gamla hederliga perenner! Det gör jag också, även om jag inte kan ha så många sorter i min lilla rabatt. I förra veckan besökte jag ett gammalt soldattorp i Uppland, där det fanns flera intressanta gamla torpblommor. Jag fick några sticklingar av en iris som enligt ägaren togs dit av soldaterna som bodde där på 1800-talet. Blommorna var gula och lilabruna. Så småningom hoppas jag kunna sprida den vidare, men först får den etablera sig här hos mig.
Om "stueplanter" är vad vi kallar krukväxter, har jag sticklingar av följande sorter:
Röd pelargon (Pelargonium zonale hybrid) Rosengeranium (Pelargonium radula) Blomstervagga (Rhoeo spathacea) Ampellilja (Chlorophytum comosum) En släkting till femöring (Achimenes longiflora) med mindre, blåa blommor.
Jag skickar gärna några till dig om jag får din adress, så får vi se om de kommer fram. Vad har du att byta med?
Olle
Hei ,og takk for svar! Det er ikke for å få oppmerksomhet jeg savner,men mer "samarbeid",det er jo som dere prater sammen,men mulig det er som du skriver,at det gjelder fra begge sider dette,Jeg har da prøvt ihvertfall og har sett hvordan det fungerer, og forstår da også veldif godt,at om noen ser på bilder som er lagt inn, trenger man jo ikke alltid besvare,det tar tid,men det er da morsomt å se uten kommenter, er IKKE det jeg mener!! Jeg samler ,ja på gamle, norske typer sv stauder, stueplanter er ikke så godt å samle på, de visner da mange ganger. Håper jeg ikke har laget "opprør" nå med mitt innlegg,er slett ikke meningen det,men jeg har kun fortalt hvor vanskelig det er.Det er jo stort forum dette,og skal jo mye til at man får sett på alle emner,og om jeg blir oversett, så er jo det helt ok,forstår jo det! Takk, for ditt svar og ser hva du kan bytte med og sender deg pm!!
Lars-Olof Arvids
20-06-2009, 08:23
Här är några perenner jag skulle kunna skicka om du är intresserad:
Lila trädgårdsiris (Iris germanica) Röd astilbe (Astilbe x arendsii) Brokbladig hosta (Hosta sp.) Fänrikshjärta (Dicentra formosa) Storklocka (Campanula persicifolia) Toppklocka (Campanula glomerata) Isop (Hyssopus officinalis) Kungsmynta (Origanum vulgare)
Olle
Österläge
20-06-2009, 20:22
Hej igen Kikki! Trist att du inte tycker du får kontakt, men vi är ju många som har kommenterat och beundrat dina bilder i en tidigare tråd, det har du väl inte glömt? Trådar har en tendens att dö ut har jag märkt, oftast är det så att man frågar något och får svar, sedan slutar man läsa i den tråden när diskussionen är slut. Finns vissa trådar som lever väldigt länge, då handlar de ofta om en viss växt, som tex chili, och så skriver man i den nästan som en blogg, man skriver om vad man gör med sina chiliplantor, hur de växer etc, och folk kommenterar bilder och frågar och svarar. I början när jag var på Odla kunde jag också tycka att det verkade som att alla andra känner varann och det var lite svårt att "komma in", men ju mer man skriver och ju mer man själv lär sig och kan bidra med hjälp och råd, så kommer man in i gemenskapen och tycker att man känner folk. Så ge inte upp utan fortsätt att läsa och skriva så löser det sig av sig själv! Vi hörs och "ses"!
Hei, Østerlæge, takk for din hilsen. Jo visst har jeg sett hva som er skrevet om mine bilder og forstår da også at dette er jo ett veldig stort forum,ser jo brukertallet og med såå mange tråder, forstår jeg OG at man kan slett ikke nå over alt og svare, dagen går jo med da! Jeg strever da litt med å forstå svensk, mulig det er likt for dere med norsk, men så er det jo ikke samme navn heller på planter som vi bruker, så da blir det gjerne til man ikke skriver. Uansett,ER jo ett trivelig forum, og tusen takk for din hilsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|