Full version: finger blommor
Dorthe
[attachment=36586:Foto0144.jpg]Hej det är så att jag har några fingablommor som säjs att vara giftiga är dom det eller och hur,jag har katt vad skal man göra slänga dom eller de är jätte fina
andersen
Katten vet väll själv vad som är ätbart?.
Farbror Blå
Fingerborgsblommor ( digitalis purpurea) innehåller samma ämne som gett hjärtmedicinen Digitalis dess namn. Teoretiskt kan man sätta i sej delar av växten och helt enkelt få hjärtinfarkt.
Så det ska man låta bli.

Katter är finurliga, dom äter aldrig saker de inte tål, förutom näbbmöss, men det händer ju bara en gång också, eftersom deras "gift" framkallar kräkningar och illamående.
Jag har både Digitalisar OCH katt och oroar mej inte ett smul!

ps visste ni att blomman på engelska heter Foxglove, rävvante, så gulligt att man kan dööö ju =)

För ngt år sedan kom D P i en chokladbrun färg i vissa handelsträdgårdar.

Spar du blomman!
Fågelvägen
Släng inte dina fina blommor! yahoo.gif Fingerborgsblommorna är giftiga, men din katt har nog ingen lust att smaka på dem. Vi har haft mängder av fingerborgsblommor i flera år och flera grannkatter som patrullerar här. Katterna mår bra.
Blommornas vetenskapliga namn är Digitalis och de har använts som hjärtmedicin.
Myosotis
Det är lugnt. Jag har både katt och digitalis, de äter inte på dem.
Farbror Blå
Näe, precis.
Jag äter varken katt eller Digitalis..
pejori
Släng inte dina blommor. tummenupp.gif
Giftiga är dom, men katter vet vad dom klarar och äter inte det dom inte tål. sleeping.gif
Har en katt som älskar att tugga i sig julstjärnorna!!!! crying.gif
Han blir inte ett dugg sjuk, även om även dom är giftiga. dunno.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vi har också en massa digitalis men hittills har aldrig något djur ätit dem.
MVH
Jan
Christoffer
CITAT (Farbror Blå @ 18-06-2009, 19:22) *

ps visste ni att blomman på engelska heter Foxglove, rävvante, så gulligt att man kan dööö ju =)

Tydligen är ""Foxglove en förvrängning av Folksglove enligt den här sidan:

http://www.botanical.com/botanical/mgmh/f/foxglo30.html

"The Foxglove derives its common name from the shape of the flowers resembling the finger of a glove. It was originally Folksglove - the glove of the 'good folk' or fairies, whose favourite haunts were supposed to be in the deep hollows and woody dells, where the Foxglove delights to grow. Folksglove is one of its oldest names, and is mentioned in a list of plants in the time of Edward III. Its Norwegian name, Revbielde (Foxbell), is the only foreign one that alludes to the Fox, though there is a northern legend that bad fairies gave these blossoms to the fox that he might put them on his toes to soften his tread when he prowled among the roosts.
"
skogstroll
mina frösår sig själva och kommer upp lite hipp som happ. Tror ingen har avlidit av den hos mig.. inte katten heller även om hon äter vad som helst
Farbror Blå
CITAT (Christoffer @ 19-06-2009, 11:32) *
Tydligen är ""Foxglove en förvrängning av Folksglove enligt den här sidan:

http://www.botanical.com/botanical/mgmh/f/foxglo30.html

"The Foxglove derives its common name from the shape of the flowers resembling the finger of a glove. It was originally Folksglove - the glove of the 'good folk' or fairies, whose favourite haunts were supposed to be in the deep hollows and woody dells, where the Foxglove delights to grow. Folksglove is one of its oldest names, and is mentioned in a list of plants in the time of Edward III. Its Norwegian name, Revbielde (Foxbell), is the only foreign one that alludes to the Fox, though there is a northern legend that bad fairies gave these blossoms to the fox that he might put them on his toes to soften his tread when he prowled among the roosts.
"

åå ÄNNU sötare ju=) blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon