Susalusa
Fick en plantering i kruka med gräslök, citrontimjan och persilja förra våren. Gräslöken växer finfint och vi har skördat massor redan i år. Timjan växer också bra, medan persiljan är lite kinkigare. Bara en stjälk...

Så till min fråga; på plantlappen som satt i kruka står att gräslöken är 2-årig. Jag trodde alltid gräslök var perenn? Någon som vet? Funderar på om jag ska sätta ut den på friland, men är den bara 2-årig känns det som den kan vara i kruka denna sommaren också, så köper vi ny planta nästa år.
MariaS
Gräslöken ska man räkna som tvåårig. Den kan bli äldre, men går då fort i blom och är träigare i sin koncistens och därför inget rolig att skörda.
mikaan
hej.. ja nog är nu mina gräslökstorvor äldre än 2 år.. Jag har dem planterat bervid Rabarbern..o de är allt från 3 år till 7 år.. brukar med jämna mellanrum ta opp dem o plocka bort ogräs o plantera ut dem sen på nytt.. Så jag tycker att du kan lägga den ut i nå trädgårdsland eller på nått ställe som den får va i fred på..men då persiljan den sår jag om varje vår..
Meriona
Ja gräslök anser jag vara perenn, den växer sen många herrans år på landet, och inte är det nåt fel på den inte??????
Susalusa
Tack för era svar! Ja, då känns det ju faktiskt som jag kan sätta ut den i rabatten. smile.gif Är det för sent nu, så jag ska vänta till sensommar/höst? Eller det är inga problem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon