Susalusa
18-06-2009, 18:17
Fick en plantering i kruka med gräslök, citrontimjan och persilja förra våren. Gräslöken växer finfint och vi har skördat massor redan i år. Timjan växer också bra, medan persiljan är lite kinkigare. Bara en stjälk...
Så till min fråga; på plantlappen som satt i kruka står att gräslöken är 2-årig. Jag trodde alltid gräslök var perenn? Någon som vet? Funderar på om jag ska sätta ut den på friland, men är den bara 2-årig känns det som den kan vara i kruka denna sommaren också, så köper vi ny planta nästa år.
Gräslöken ska man räkna som tvåårig. Den kan bli äldre, men går då fort i blom och är träigare i sin koncistens och därför inget rolig att skörda.
hej.. ja nog är nu mina gräslökstorvor äldre än 2 år.. Jag har dem planterat bervid Rabarbern..o de är allt från 3 år till 7 år.. brukar med jämna mellanrum ta opp dem o plocka bort ogräs o plantera ut dem sen på nytt.. Så jag tycker att du kan lägga den ut i nå trädgårdsland eller på nått ställe som den får va i fred på..men då persiljan den sår jag om varje vår..
Meriona
18-06-2009, 19:27
Ja gräslök anser jag vara perenn, den växer sen många herrans år på landet, och inte är det nåt fel på den inte??????
Susalusa
19-06-2009, 14:07
Tack för era svar! Ja, då känns det ju faktiskt som jag kan sätta ut den i rabatten.

Är det för sent nu, så jag ska vänta till sensommar/höst? Eller det är inga problem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.