zaaritha
Vi har chansat o låtit våra fjäderfä få gå ut o vara "fria", Men i går kväll såg vi en "hög" m vita fjädrar utanför
.
samt att en höna till saknas!
Sorgligt!
Men; lämnar räven verkligen kvar en massa fjädrar,
brukar den inte bära i väg hönsen, utan att dra fjädrar av dem?
Hur som helst--nu börjar mardrömmen igen, tyvärr!
Se´n vi förlorade 33-35 höns till mården--så har jag vart rädd o orolig!

Kan vi inte få lugn o ro!
KURT
Både rovfåglar och rovdjur plockar i viss mån fåglar som de dödat. Men det är väl troligare att en räv skulle vänta tills den flyttat bytet till ett lugnare ställe. Om man finner fjädrar (inte bara dun), så kan man ofta se om ett rovdjur dödat, eftersom rovdjur biter/sliter av fjädrar medan rovfåglar rycker ut fjädrarna.
Orkidétjuven
Trist.
Det är annars så mycket roligare att se dem få vara ute och gå i det fria.
Jan Lindgren
Hej!
Det är helt hopplöst att ha mindre fjäderfä lösa. Jag hoppades att kunna ha lite pärlhöns frigående. De är kända för att äta fästingar. Duvhöken tog allihop. Ankorna klarade sig ganska länge men till slut kom en räv och tog dem med. Hönsen har vi i burar med närbotten för att det ska bli svårare för rovdjuren. Våra myskankshannar tycks klara sig lite bättre än andra fjäderfä. De är ju ganska stora. Vill du ha fåglar ute så försök med nandu. Det krävs nog lo eller varg för att dem.
MVH
Jan
KURT
Många tamfåglraser har ju förlorat sina skyddsegenskaper vid aveln. För hönsraser skall ju tuppen kunna både bevaka och varna, och fysiskt skydda hönorna mot anfall av både rovfåglar och rovdjur. Det fungerar bra utomhus, men inne i ett hönshus hjälper det naturligtvis inte.
zaaritha
Nandu!
Nja--lite för stora för mej!
Motti
Minken tar höns också !fast den brukar gå bärsärk och bita ihjäl alla höns han kommer åt !tror på räv i detta fall,lossnade nog lite fjäder när han försökte få bärgrepp på hönan.
lenaandersson
Snälla, har ett rov djur fått smak på att ni har hönsen fria, så kommer den tillbaka dag efter dag.
tänk på dom stackars djuren och ha dom inne i en höns gård i ett par veckor mins tills rov djuret söker nya jack marker. Även om man vill låta djuren va fria så är det hemskt stressande för djuren att bli jagade av rov djur. jag hade mina höns ute på dagen när jag var ute själv, hönshus nära boningshus och så själv ute nästan hela dagen , då kan man hålla rov djur borta men så fort det inte är människor i närheten så kommer dom. oftast bor hönsen i hönshus långt bort från boningshuset och där man själv är, man kan ha ett litet hönshus på sommaren närmare sitt eget boende i en liten gammal lekstuga mm. och sedan ha hönsen på vintern i hönshuset.
Lycka till.
zaaritha
Vi har dem i hönsgård nu--bara det att den ligger i skugga o de vill vara fria i solen!
Men;det går ju inte--tyvärr!
Ramoth
CITAT (KURT @ 19-06-2009, 13:35) *
Många tamfåglraser har ju förlorat sina skyddsegenskaper vid aveln. För hönsraser skall ju tuppen kunna både bevaka och varna, och fysiskt skydda hönorna mot anfall av både rovfåglar och rovdjur. Det fungerar bra utomhus, men inne i ett hönshus hjälper det naturligtvis inte.

Är man en tupp hjälper det inte med mod och styrka för att hävda sig mot en räv!
Mina tappra gotlandstuppar hade uppenbarligen kämpat för att försvara hönorna, med båda fick se sig slagna och när jag kom var de så illa skadade att en av dem dog och den andre måste ha haft änglavakt för han klarade sig trots bett i halsen.
Ute har mina gotlandstuppar alltid varit mycket vaksamma och dugliga, men rovdjuren överlistar dem i alla fall.
Både hönor och tuppar har under åren gått förlorade till både räv och hök.
Det här är en ras där skyddsegenskaper absolut inte är bortavlade, utan snarare uppmuntrade. En duglig vakttupp är värd sin vikt i guld!
Min austalorpingtontupp var också en mycket vaksam kille. (men det hjälpte så klart inte inne i ett stängt hönshus -cry-.gif )
Nu mera är jag en fullständigt manisk hönsövervakare!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon