Katharina
Köpte en vit. mme julia correvon som jag tänkte plantera så den får klättra över en liten häck av bukettapel. Men nu tvekar jag lite. Kommer den att ta över buskarna? Hur får jag ur den ur häcken när den ska klippas ner?

Kan ni hjälpa mig med mina funderingar? Vad gör jag med min nya klematis?
Finn Klematis
CITAT (Katharina @ 19-06-2009, 01:42) *
Köpte en vit. mme julia correvon som jag tänkte plantera så den får klättra över en liten häck av bukettapel. Men nu tvekar jag lite. Kommer den att ta över buskarna? Hur får jag ur den ur häcken när den ska klippas ner?

Kan ni hjälpa mig med mina funderingar? Vad gör jag med min nya klematis?

Hej!

Står vit. för färgen vit, eller är det för viticella?
Klematisen Peveril Pristine har saluförts som en vit mme. Julia Correvon.

Mvh.
Finn
Katharina
CITAT (Finn Klematis @ 19-06-2009, 08:32) *
Hej!

Står vit. för färgen vit, eller är det för viticella?
Klematisen Peveril Pristine har saluförts som en vit mme. Julia Correvon.

Mvh.
Finn

Aha, sorry. Vit. står för viticella i det här fallet. Blomman är härligt röd. Vad tror du? Ska jag våga låta den klättra i häcken? Häcen består av ca 10 bukettapel och går sedan över i en avenbokhäck. Bukettapel-delen vetter mot grannens tomt. Där häcken börjar finns det en förrådsvägg så alternativet skulle kunna vara att jag låter den klättra upp för väggen?
Finn Klematis
CITAT (Katharina @ 19-06-2009, 10:59) *
Aha, sorry. Vit. står för viticella i det här fallet. Blomman är härligt röd. Vad tror du? Ska jag våga låta den klättra i häcken? Häcen består av ca 10 bukettapel och går sedan över i en avenbokhäck. Bukettapel-delen vetter mot grannens tomt. Där häcken börjar finns det en förrådsvägg så alternativet skulle kunna vara att jag låter den klättra upp för väggen?

Hej!

Bra. Jag tycker inte om handelsnamn. Jag skulle låta den klättra mot väggen.
Julia blir 3-4 m. hög,har ett kompakt växtsätt så den blir inte bred. Mycket blomrik.
Den bästa röda viticella som jag känner till.

Mvh.
Finn
Katharina
CITAT (Finn Klematis @ 19-06-2009, 11:41) *
Hej!

Bra. Jag tycker inte om handelsnamn. Jag skulle låta den klättra mot väggen.
Julia blir 3-4 m. hög,har ett kompakt växtsätt så den blir inte bred. Mycket blomrik.
Den bästa röda viticella som jag känner till.

Mvh.
Finn

Då följer jag ditt råd :-)

Nu när jag ändå har dig i tråden så vill jag passa på att fråga om spalje. Vad tror du blir bäst/snyggast för min nya fina klematis att klättra på? Någon av de färdiga som finns i handeln eller kan jag fixa till något själv?
Finn Klematis
CITAT (Katharina @ 19-06-2009, 11:58) *
Då följer jag ditt råd :-)

Nu när jag ändå har dig i tråden så vill jag passa på att fråga om spalje. Vad tror du blir bäst/snyggast för min nya fina klematis att klättra på? Någon av de färdiga som finns i handeln eller kan jag fixa till något själv?

Hej!

Köp armeringsmatta med 15 cm. ruter. Du klipper den i den storlek som Du behöver.
Du kan ha den rostig,Du kan måla den eller galvanisera den. Det finns inte bättre spalje.

Mvh.
Finn
Katharina
CITAT (Finn Klematis @ 19-06-2009, 15:21) *
Hej!

Köp armeringsmatta med 15 cm. ruter. Du klipper den i den storlek som Du behöver.
Du kan ha den rostig,Du kan måla den eller galvanisera den. Det finns inte bättre spalje.

Mvh.
Finn

Tack :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon