Full version: Egen färskpotatis
Jordgubbe
Som synes ingen bra start på sommaren, men idag drog jag upp några små färskpotäter (satta veckan efter påsk) av sorten Swift ur mitt lilla land. Nästan lite magiskt att se det vita friska skalet uppenbara sig i jorden och en stund senare avspisa dem med en klick klarnat smör, salt och lite klippt lökblast från sättlökar (också de från landet).

Åt potatisarna långsamt och ett litet snapsglas (inte nödvändigtvis med brännvin) till hade inte vart dumt att skölja ned maten med. Så gott var det, och färskare än jag kunde cykla hem kunde det ju faktiskt inte bli :-).

Jag såg att de senaste dagarnas sol gjort underverk. Så är det några fler som hunnit avnjuta egen färskpotatis (sort) idag/i år än och hur äter ni den ?. Glad midsommar förresten till alla trevliga personer här på forumet.
Pote2illa
[size="4"][/size] Fick tre sättpotatisar i present av en snäll granne. De åkte i jorden den 1 maj och växer nu så det knakar (tror jag fast det är si och så med hörseln). Hoppas kunna skörda till surströmmingspremiären.
Det är något att se fram emot.

På den tiden jag hade plats för större odling och möjlighet att ha både tidiga och sena sorter, fanns det ju inget godare än att äta de allra första precis nykokta med en klick smör och en dillvippa.

G L A D M I D S O M M A R biggrin.gif
ingrid fuxwall
Tror att det är ganska många här som ätit egna potatisar redan, även jag har gjort det, sådana som vuxit till sig i spänner som först stod inne.

ingrid
Jordgubbe
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-06-2009, 21:51) *
Tror att det är ganska många här som ätit egna potatisar redan, även jag har gjort det, sådana som vuxit till sig i spänner som först stod inne.

ingrid

Beror nog på i vilken zon man bor samt klimatet. Nu hoppas (iaf jag) på lite sol och värme som odlare. Det mesta har stått still länge här, alltför länge. Inatt såg jag att det var risk för frost på vissa ställen i landet med så bäst att ha lite extra koll så inget man odlar tar skada av kylan.
Motti
Mina har inte blommat än men snart kan vi nog smaka de första tidigpotatisen.Har även Vit Mandel men de får stå ett tag till,har Astrix och King Edward också ,de får också stå till augusti september.
ingrid fuxwall
CITAT (Jordgubbe @ 20-06-2009, 08:06) *
Beror nog på i vilken zon man bor samt klimatet. Nu hoppas (iaf jag) på lite sol och värme som odlare. Det mesta har stått still länge här, alltför länge. Inatt såg jag att det var risk för frost på vissa ställen i landet med så bäst att ha lite extra koll så inget man odlar tar skada av kylan.

Mina spänner stod inne väldigt länge och sedan åkte de ut och in och inte hade de blommat men potatisen var god
Rosita S
Oja, färskpotatis finns det gott om! smile.gif
Dom första åt vi innan midsommar.
Satte potatis i hinkar rätt tidigt, minns inte när.
Inga från Närke
Har satt sen potatis (vet inte sorten) så de har nyss börjat att blomma i sakta gemak och omgångar.
Igår kunde vi inte hålla oss utan kollade under en planta och det var 2 sycken stora som fågelägg ungefär så än är det för tidigt. Får köpa i affärerna som i år har väldigt fin färskpotatis, priset varierar från 4-8 kr/kg för någon dag sedan men vi äter inte så mycket så det är OK tycker jag.
Anita R
CITAT (Rosita S @ 06-07-2009, 11:50) *
Oja, färskpotatis finns det gott om! smile.gif
Dom första åt vi innan midsommar.
Satte potatis i hinkar rätt tidigt, minns inte när.

Satte åxå potatis i hinkar men inte inna i början på maj så vi har ätit en "hink" det fanns ca 20 lagom stora potatisar, funkar ju bra men hinkpotatisar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon