Ezereht
Kikade lite på internet egentligen efter perenner men snubblade över en stamros med tre färger i samma ros. Det har jag inte sett förut... men vet inte om jag tyckte det var så snyggt. Fast kul antar jag. Vad tycker ni?

Trefärg Stamros

Kollade efter hortensian vanilla fraise. Rosa syrenhortensia tror jag. Nån som sett den i sverige?
Erika i Sandviken
Njäää inte min smak,eller jag gillar inte någon av dom där uppstammade "miniatyrrosorna"

lenaandersson
usch, inte heller min smak.
stennie
Inte min smak heller!Vet inte, om det hade varit andra färger ?
strandskatan
Öööö.... Nääää... Fult!
Lilla Sibirien
Inte min smak, den här var i det närmaste ful. Om färgerna hade varit i harmoni med varandra
skulle den kunna ha varit vacker, men det här var inte färger som matchade varandra.
(PS det finns inga fula färger, bara färger på fel plats)
svennis
Lite stelt!
Har man 3-400kr kan det vara kul att pröva.
Försök gör en sådan själv är billigare... blush.gif
Ezereht
Okulerar du Svennis? Bara nyfiken. Känns som ett trixigt hantverk, inte för att jag tror det skulle avskräcka dig wink.gif
svennis
Visst har jag okulerart.
Har en Fritz Nobis 1m upp i en äppelros 'eglanteria... biggrin.gif
Men jag skär mig med den vassa kniven, lite fumlig..
Jag fick sluta och får föröka på andra sätt..
ingrids
Egentligen en helt annan fundering - kan man enligt samma princip göra en stamros av en klätterros (en planta, i bara sin egen färg). Vissa av sorterna blir ju väldigt glesa nertill ändå.
svennis
Visst!
Men det är inte så enkelt.
Det får nog vara en buskros
Tar tid att lära sig...om det ska bli bra o går nog inte med alla.
Klätterros vet jag inte hur det skall gå till, Venusta Pendula?
ingrids
Tack för snabbt svar (som odlait blir man onekligen bortskämd)
Må vara inte enkelt (kan bara tänka mig taggigheten och bräckligheten) men jag kanske vågar mig på framöver ändå smile.gif
Ezereht
Jag har ju stamros av en buskros. Tre Tornedalsrosor. Men dom försöker hela tiden sätta nya små skott till världen så jag får vara flitig med sekatören.
Kajsa
Den där rosen med tre sorter fanns på Bakkers hemsida, det stog inte vilka de tre rosorna var, troligen växer dom inte lika utan någon drar iväg. Tjusigt med en flätad stam, det kan inte vara enkelt få till det med rosor. Jo jag satt och klurade på den då jag gillar stamrosor, men den är svårare än vanliga stamrosor. Så dör en ros och den blir ful ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon