Full version: äta all salvia?!
MrsBean
.Hej!
Är all salvia ätlig? Eller är de bara de som kallas kryddsalvia!? Där finns ju en hel del att välja mellan.....hur ska man veta?!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej all salvia är inte ätlig men de som säljs som kryddväxt brukar vara ätlig. Sedan finns det ju en massa prydnadssalvior + det finns även salvior som säljs på lite suspekta internetsidor som används som narkotika och liknande.
MrsBean
ojdå, då får man ju verkligen pass på VILKA man stoppar i sig!
Tack för rådet......jag hade ingen aning......kanske därför man gått o varit lite "smårolig" vissa dagar blink.gif
Alexander-VG-zon3
alla salvia går äta men det är bara kryddsalvian som smakar gott. finns dock fler än kryddsalvia som smakar gott exempel Ananassalvia.
Nauti
CITAT (MrsBean @ 19-06-2009, 17:02) *
ojdå, då får man ju verkligen pass på VILKA man stoppar i sig!
Tack för rådet......jag hade ingen aning......kanske därför man gått o varit lite "smårolig" vissa dagar blink.gif
Jag tror inte du råkat odla den sortens salvia. Den är narkotikaklassad och olaglig att köpa/sälja i Sverige. Så det behöver du nog inte oroa dig för tongue.gif
bogg
CITAT (Nauti @ 19-06-2009, 18:02) *
Jag tror inte du råkat odla den sortens salvia. Den är narkotikaklassad och olaglig att köpa/sälja i Sverige. Så det behöver du nog inte oroa dig för tongue.gif

Den är klassad som hälsofarligt ämne och inte Narkotika (om det inte ändrats det senaste året). Dessutom blir man inte påverkad av att äta den utan av att röka den.
Nauti
De ändrade klassificeringen 2006. Den är nu klassad som narkotika.
bogg
CITAT (Nauti @ 21-06-2009, 16:19) *
De ändrade klassificeringen 2006. Den är nu klassad som narkotika.

Det var 2006/2007 dom klassade den som hälsofarlig...
Så om det inte ändrats IGEN sedan dess (som jag sa, senaste ÅRET då jag kollade upp det noggrant för mindre än ett år sedan) så är det INTE narkotikaklassat.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19990058.HTM är Förordningen som har hand om klassificeringen av hälsofarliga ämnen... Salvinorin står med i den, men inte i narkotikaklassade ämnen i motsv. lag/förordning för narkotika.
Nauti
Jaså. Då har jag missförstått det förut tongue.gif
Azur
Salvia divinorum är väl kraftigt hallucinogen, vet inte om den måste rökas eller om den har effekt även när den äts. Jag tror inte jag skulle äta av den i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon