Erika i Sandviken
19-06-2009, 15:27
I morgon lättar vi upp det otroooligt tråkiga vädret med en resa till Hallstahammar och Åsby.
-Åhhh va jag längtar och hoppas att dom har något skojsigt i sitt sortiment i år.
Det sämsta med den här plantskolan är att dom inte har en sortimentlista på nätet.
Jag tillhör ju rosnörden som gärna vill kolla sortimentlista först,kolla upp dom jag tycker verkar intressant på nätet och sen ha lite planerat vad jag ska köpa.Sen blir det ju alltid impulsköp med,men ändå...
Det blir liksom lite längre mysfaktor när man får tappa i ett varmt bad och gå igenom sortimentlista först och pricka för och rangordna,innan man kommer till själva plantskolan.
-Knäpp !? Kanske liiite då *hrmf*
Lötas sortimentlista kan jag nästan utan och innan.
Christina i Taxinge~
19-06-2009, 16:47
"Det blir liksom lite längre mysfaktor när man får tappa i ett varmt bad och gå igenom sortimentlista först och pricka för och rangordna,innan man kommer till själva plantskolan."Å, så underbart uttryckt!
Visst är det så!
Skriv ett mail till dem, Erika, precis som ditt inlägg här!
Berätta också lite om hur det är att vara rostok och att vi är
många.....men att vi kanske väljer andra plantskolor före Åsby just för att de inte har en sortimentslista!
Det tar nog skruv
Vafalls, ingen sortimentlista?! För böfeln, det är ju ros- och trädgårdsböcker, och sortimentlistor tillsammans med ett skiss-/anteckningsblock som gör att man håller näsan ovanför vattenytan hela den oliiidligt lååånga seeega vintern igenom.
/S
Ezereht
19-06-2009, 23:11
tycker det är många plantskolor som är dåliga med sortimentlista
Jag håller helt med dig erika.
mamamaggan
21-06-2009, 20:17
Här kommer ett tips om en plantskola som har rossortiment på nätet , Plantmarknaden i Lindesberg. Brukar åka dit flera gånger per säsong och kolla i deras rosengård , underbart. Och så har de en helt underbar välutbildad hjälpsam personal!!!!
Väl värt ett besök tycker jag som tycker att Åsby är blaha blaha , har i princip aldrig hittat en enda planta där som varit något att ha . De gjorde om för några år sedan och det gillade jag inte alls.
Erika i Sandviken
21-06-2009, 20:24
Vid Lindesberg har jag varit ett par gånger.Och visst är det trevligt ställe och med väldigt bra personal.Men jag gillar Åsby bättre.
mamamaggan
21-06-2009, 20:42
OK Erika , ville bara tipsa om en plantskola som har rossortimentet på nätet .
Blir lite nyfiken , vad tycker du är så bra med Åsby ? Kanske är något jag missat.
Det är många andra som inte heller har sortimentlista på nätet, tex Bo Grönt, Plantagen. Det är svårt stå framför rosor som man behöver läsa om först innan man handlar, det blir en del impulsköp på det sättet.
Åsby är så mycket annat perenner, klematis, orkidéer mm, man kan gå där lääänge och ta en fika och bara njuta. Det är Västmanlands mest besökta turistmål, busslaster varje dag.
Åker dit många ggr på ett år.
mamamaggan
22-06-2009, 00:03
Jag vet att det är ett välbesökt turistmål men förstår inte vad man åker dit för numera. Eller har man ändrat tillbaka tilll orkidéer mm ? Senast jag var där så var det möbler o d i stället för orkidéer .
Även förr när jag var där så hittade jag knappast aldrig en enda planta som jag ville köpa och heller ingen personal som kunde svara på frågor om växterna. Jag fick alltid en känsla av att det var överreklamerat som plantskola men att folk åkte dit för upplevelsen av den " djungel " det var förr.
Ni skriver om fika men jag har större krav på fika än automatkaffe med en delicatoboll på en minimal yta utan utsikt.
Nåja , vi har alla rätt att tycka vad vi vill och gillar ni att åka till Åsby så är det ju upp till er. Jag har hittat , i mitt tycke , så många andra ställen där jag tycker att det mesta är så mycket bättre så jag är fullkomligt nöjd om jag slipper Åsby.
Ezereht
22-06-2009, 06:22
eeep automatkaffe och delikatoboll lät ju hemskt!! Får man ens kalla det fika? Sjukhusväntrum i bästa fall.. Du får berätta hur det är nu Erika!!
Erika i Sandviken
22-06-2009, 06:56
Öhhhh automatkaffe och delicatboll ????
Har vi varit på samma ställe, enorma toast,räkmackor med mycket räkor,glass,riktigt kaffe framför allt etc etc
När vi var där nu på midsommardagen var ju vädret strålande och då tycker jag alla deras små uteplatser är för mysiga,bland dammar och överhängande växter.
[attachment=36765:2009_06200045.JPG]
Jag tycker rossortimentet är väldigt bra,och lite speciellt.Slottsrosor jag aldrig hörttalas om, kanske lite snålt med kanadensare,men ett stort sortiment av stamrosor,mycket cover/krypande rosor,målarrosorna (dom har väldigt få) framför allt fina exemplar.Många ställen säljer "pinnar" till fullpris,här får du en redig planta fullproppad i smällfeta knoppar.
Jag stog och höll i en sååå vackert blommande Agnes,men tog den inte *aha,va ja grämjer mig*
Relativt mycket klematis och alltid erbjudande på perenner.
Hela miljön,och vill barnen och gubbeninte titta på blommor så finns djurgården där om får mysa med kaninerna och gubben kan frossa loss i vilthandeln
[attachment=36767:2009_06200042.JPG]
[attachment=36768:2009_06200047.JPG]
[attachment=36769:2009_06200046.JPG]
[attachment=36770:2009_06200048.JPG]
[attachment=36771:2009_06200043.JPG]
[attachment=36772:2009_06200044.JPG]
Kanske ett besök till ?
Jag ska då dit igen ,snart......
Varför tog jag inte Agnes *muttrar*
mamamaggan
22-06-2009, 12:22
Oj, där har hänt saker sedan jag senast var inne där !!!!
Handlar c:a 10 ggr / år i kött/vilthandeln ( som inte har något med plantskolan att göra ,djurgården hör till kötthandeln ) men har undvikit att gå in på plantskolan eftersom jag har varit så besviken på den .
Om inte annat så går jag nog in en sväng och kollar nästa gång jag ska handla kött bara för att se vad som hänt.
Tack för bilderna !!!
Härliga bilder Erika, inte blir man besviken där inte, så mycket rosor och perenner och klematis inte minst, mycket mer än alla de andra plantskolorna har. Café avd. är omgjord nu till det bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.