Christa
19-06-2009, 16:11
Jag har lite ont om plats i mina land och funderar på att sätta mina västeråsgurkor i hinkar. Jag har odlingshinkar som jag köpt på Willab.
När man odlar blommor i kruka skall man ju använda speciell urnjord som är bättre dränerad än vanligt plantjord. Hur gör man med gurkor? Jag har 7 plantor och stora hinkar men tänkte sätta 1 planta i varje. Det blir dyrt med urnjord så jag funderar lite.
Vill ju dock inte misslyckas.
Brukar köpa Änglamarks plantjord till en del annat och undrar om jag kan använda den.
Visste inte vilken rubrik jag skulle lägga frågan under men en del odlar ju i hinkar i växthus så jag försöker här. Samma problematik borde ju gälla tomater.
Jag blandade barkmull och kogödsel till mina hinkodlade västeråsgurkor i växthuset.
2del barkmull 1 del kogödsel. Funkar utmärkt. har tummstora gurkor snart färdiga att skörda
Jag odlar i hinkar i växthus och använder ko-på-påse eller plantjord till både gurka, tomat, paprika och aubergine.
Malin_MeL
20-06-2009, 08:34
Jag använder oxå plantjord, dock inte den billigaste, och så blandar jag ner lite lekakulor för att få den lite luftigare.
Christa
20-06-2009, 12:19
Tack för svar! Är det någon som använt Änglamarks plantjord? Sådan jord har vi hemma.
Det är ju inte den billigaste men om den är bättre dränerad än de billigaste vet jag ju inte.
Det är ganska mycket lecakulor i Änglamarks urnjord. Kanske kan man blanda in en del. Vi har nästan 1 säck sådan.
Har en hög getgödsel också.
Änglamarks plantjord är helt okej, om du vill kan du ju blanda i leca.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.