hedde73
Jag har tänkt mig att göra följande. Jag har en kallkompost med lock som jag tänkt använda som kompost för hushållsavfallet och isolera den på vintern, bredvid den så har jag tänkt bygga en kompost för trädgårdsavfallet med två fack. Hur skall jag göra i början för att få igång komposten med hushållsavfall. Jag har förstått att jag skall börja med ett tjockare lager på max 10 cm med små kvistar och dylikt, men jag har inte tillgång till så mycket kvistar så att jag kan fylla upp så mycket. Finns det något annat jag kan ha i botten av komposten? Jag har en stor hög med gammalt klippt gräs som börjat torka, kan man använda det?
Vad skall jag tänka på när jag bygger komposten för trädgårdsavfall? Skall man ha en botten på den, eller kan den stå rakt mot marken?
EKLO
Kvistarna ska du ha för att det inte ska bli kompakt i botten - därför funkar inte gräsklipp bra, det sjunker ihop och bildar en kompakt massa när det du lägger ovanpå tynger och ger fukt etc. Tio centimeter är kanske inte nödvändigt, men rafsa ihop lite pinnar, blåbärsris eller vad som helst i nån närhet.

Du behöver ingen botten i trädgårdskomposten - men samma sak där: rafsa ihop ris av nåt slag så att det blir luftigt i botten.

Jord blir det ju alltid så småningom, men det går snabbare att få fram den och den blir bättre om du gör en bra blandning hela tiden, så att det inte blir tjocka lager av samma sak. Många inlägg i detta ämne finns att läsa här på odla.
Åsa, mälardalen zon 2

Ett annat bra tips är att ifall det finns hästar + färsk hästskit i området samla ihop någon hink, bakterierna i hästskiten är en bra start på en ny kompost och förmultningen går igång snabbare och bättre. (+stannar komposten av av någon anledning kan man också tillsätta lite hästskit.)
hedde73
Men när jag har fått täckt botten med ris o grenar, kan jag lägga ett litet lager med gräsklip först då innan jag börjar lägga i hushållsavfall? Är gräsklipp bra att varva med hushållsavfallet?
lavendelgården
Så, nu tänker jag vara kärringen mot strömmen igen! Man läser så mycket om hur man ska göra, med än det ena än det andra... Sen provar man och det är verkligen inte alltid det funkar!!!!!!
För att kompostera hushållsavfall behöver du en isolerad kompost. I mina komposter är kvistar och grenar portförbjudna, eftersom jag skördar kompostjord två ggr /år. Då är kvistarna ett gissel och dessutom tror jag inte alls de behövs. Efter ett tag ger dom ingen luftning alls. Det viktiga är att blanda - trädgårdsavfall-hushållskompost - gräs om den stannar av - malda kvistar - torkade löv mm. Komposten måste ha en varierad kost för att fungera. Så slår jag än en gång ett slag för kompostmasken - som luftar din kompost på ett alldeles suveränt sätt. Lycka till! Maila mig om du får problem.
Åsa www.lavendelgarden.nu
hedde73
CITAT (lavendelgården @ 20-06-2009, 20:06) *
Så, nu tänker jag vara kärringen mot strömmen igen! Man läser så mycket om hur man ska göra, med än det ena än det andra... Sen provar man och det är verkligen inte alltid det funkar!!!!!!
För att kompostera hushållsavfall behöver du en isolerad kompost. I mina komposter är kvistar och grenar portförbjudna, eftersom jag skördar kompostjord två ggr /år. Då är kvistarna ett gissel och dessutom tror jag inte alls de behövs. Efter ett tag ger dom ingen luftning alls. Det viktiga är att blanda - trädgårdsavfall-hushållskompost - gräs om den stannar av - malda kvistar - torkade löv mm. Komposten måste ha en varierad kost för att fungera. Så slår jag än en gång ett slag för kompostmasken - som luftar din kompost på ett alldeles suveränt sätt. Lycka till! Maila mig om du får problem.
Åsa www.lavendelgarden.nu

Har du något bra tips på hur/eller om man kan isolera komposten vintertid, iom att den inte är det. Hörde något om att man kunde sätta upp ett nät runt komposten och som man sedan fyller med t.ex löv mellan nätet och komposten. Eller kan man helt enkelt isolera genom att fixa ihop någon egen historia med hjälp av vanligt glasullsisolering?
lavendelgården
Jag har fodrat min kompostlåda med gamla liggunderlag - enkelt och billigt. Fungerar aldeles utmärkt! Har satt dom på insidan med häftpistol. Det kallas för återanvändning!!!!!! Alternativt kan man använda frigolitskivor , men de är lite sköra, så man får byta ut dom efter ett par år. Men de isolerar utmärkt.
Lycka till
Åsa
Crazy4Flowers
Vet någon om den mask som man tar från en öppen löv, matrest, halmhög är samma som kompostmask? Dom var röda och kvicka rackare.

Jag har lagt i en halv glassbunke med sådan mask i min varmkompost (gjorde en avdelning åt maskstackarna) Min komopst var nästan full och jag hade stora problem med flugor osv..
Efter jag stoppade i masken tog jag av locket helt för att hålla värmen nere. Jag tror att masken är kvar men har inte öppnat komposten ännu. Täckte ordentligt med avfall från trädgården, den verkar må bättre luktar mindre osv..

Vad tror ni?

Är så nyfiken på vad som händer i den, ska nog snart öppna och ta ut det som är klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon