Jag är nybliven odlingslottsentusiast och har hittat en ung Lönn ibland hallon, rosen; och vinbärsbuskar. Den är ranglig och ca 2 m hög. Min fråga är kan jag beskära den för att bli lite stabilare i framtiden. Min andra fråga: kan jag ta ett skott och var isåfall. Vill försöka göra ett bonsaiträd. tacksam för svar..
Huggorm
20-06-2009, 01:01
Lönn mår inte bra av att beskäras, och framför allt inte nu på sommaren. Den kommer bli stadigare när den nått upp ordentligt ur buskaget och fått utstå väder och vind ett tag. Fram tills nu har den satsat all tillväxt på att komma igenom buskarna och mot ljuset. Bara låt den vara så kommer den lösa problemet på egen hand på bästa sätt. Om det är så att du tagit bort alla buskarna så den står helt ensam nu kan det vara bäst att staga upp den tills vidare. Akta rötterna när du sticker ner en pinne att binda den i bara.
Är osäker på om det går att ta sticklingar av lönn. Det enklaste är förmodligen att leta upp en fröplanta och gräva upp, det brukar finnas mängder runt de vuxna lönnarna nu på försommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2009, 08:17
Lämplig beskärningstid för lönn är JAS så visst kan man beskära ganska snart så länge dröjer det ju inte till Juli. Man brukar dock inte beskära så mycket men något man brukar fixa till är sånt som dubbeltopp, lönnar får ofta dubbeltoppar = 2 skott som tävlar om att vara toppskott. Trädet blir snyggare ifall det bara har en topp så man brukar ta bort någon av dessa dubbeltoppar.
Huggorm
20-06-2009, 12:33
Okay då, jag hade för mig att det skulle göras ännu senare på hösten. Men hur som helst bör man undvika att skära i lönnar om det inte finns någon vettig anledning.
Dubbeltoppar kan faktiskt vara snyggt, om dom väljer att växa ut från varandra. Men när båda går helt parallellt spikrakt uppåt alldeles intill varandra är det väll inte så spännande
Nackdelen med dubbeltoppar är väl främst (förutom det estetiska) att trädet riskerar att klyvas just där när det blir äldre. Då blir det stora fula fläksksador - bättre att ta bort dubbeltoppen när den är liten och snabbt går att valla över.
henriks
20-06-2009, 19:53
Lönn växer snarast som ett "ogräs" tycker jag???? har svårt att tro att den mår dåligt av att beskäras.
Lönnar är jättevackra träd, men de har också lätt för att föröka sig! kommer massor av småplantor varje år
Huggorm
20-06-2009, 20:33
Hos mig lärde sig ett rådjur att lönn smakar gott, så förra året försvann varenda lönnplanta som fanns. I år har det kommit nya dock, men det tar ju tid innan dom växt sig så stora så dom är säkra för rådjuren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.