Tillståndet just nu:
Ca 800 kvadratmeter (skulle vilja utöka med ytterligare 200). 50 år gammal.
Omväxlande väldigt välväxande och väldigt dåligt, till och med vissa bara fläckar.
Har varit gott om mossa men fick bort det mesta genom att använda Mossa GTI.
Fläckvis massor med klöver.
Ojämn mark. Är för stora höjdskillnader för att bara jämna ut med lite gräsmattedress.
Styv lerjord.
Det optimala hade nog varit att ta bort hela övre lagret och lägga på ny, bättre jord och så nytt. Problemet är att det blir för dyrt för min budget. Rekommendationerna för lerjord är tydligen att ta bort ett par-tre decimeter och ersätta med bättre jord. Det blir väldigt många kubikmeter, för att inte tala om hur omständigt det blir att göra i en existerande trädgård med träd och buskar etc. Har funderat på två andra vägar att gå:
1) Den traditionella budgetvarianten. Försöka få bort klövern med ogräsmedel. Toppdressa och stödså. Skulle tro det tar några år att jämna ut höjdskillnaderna på detta vis. Är osäker på resultatet när man stödsår med ny grässort på en gammal gräsmatta med okänd blandning.
2) Ta död på det existerande gräset och gå över hela gräsmattan med jordfräs till hösten. Så gröngödslingsväxter över hela ytan nästa vår. (Särskilt välja sådana med ljupgående rötter som luckrar upp jorden). Slå gröngödslingsväxterna följande höst, lägga på ett tunt lager ny jord (5 cm?) och se till att det blir jämt. Sedan så ny gräsmatta på detta.
Jag lutar åt alternativ två men vet inte om jag är helt ute och cyklar.

Båda alternativen skulle säkert fungera men det andra borde ge ett bättre resultat tycker jag. Dessutom vore det lite kul att prova något radikalt men jag är för oerfaren för att avgöra om det hela är realistiskt.
Fördelen med andra alternativet är ju också såklart att jag har råd med det, jämfört med att schakta bort och ersätta 2-3 dm jord. Frågan är om det blir ett tillräckligt mycket bättre resultat än alternativ ett för att vara värt besväret.
Jag har ställt frågan till Olle Berg, gräsmattegurun, och han rekommenderade inte gröndgödslingsalternativet, men jag tänkte ändå höra mig för här ifall det finns andra åsikter.
/Ola