marius
Köpte en New Dawn i våras, den växer bra och fort - men - det finns inte en enda knopp på den och nu är jag osäker på vad jag ska göra. Min inglasade balkong ligger i syd-ost-läge i zon 4. På grund av att det har tagit så lång tid innan inglasningen blev klar så har jag varit tvungen att flytta på krukan ett par gånger. Nu står den högst upp på mitt lilla mini-växthus som ni kan se på bilden.
Någon som har ett förslag? - skall den stå som den gör tills den har växt till sej utan att jag beskär den (det är meningen att den ska stå på golvet när den har växt till sej - under fönstret på bilden och klättra runt fönstret alltså)
Jag har sett bilder som andra har laddat upp med rosor som BLOMMAR - trots att grenarna inte längre än dom på min ros. Men dom kanske från ett annat år och beskurna i år - Eller blommar inte rosor första året??
Tilläggas skall att min ros är planterad i special-inköpt jord som är till speciellt för rosor g.gif [attachment=36650:New_Dawn..._gst_Upp.jpg]

Åsa, mälardalen zon 2
New Dawn blommar på ettårsveden så det kommer att komma blommor iår på sommaren, rosor som remonterar och blommar på ettårsved blommar normalt sett inte förren framåt juli (det är de engångsblommande rosorna som blommar på äldre ved som ofta blommar tidigt på säsongen). New Dawn är en klätterros och klätterrosor brukar skjuta iväg skott på 1-2m innan det kommer blommor normalt sätt och din är ganska liten + den ser ut att ha en väldigt liten kruka för att härbergera en klätterros. New Dawn är ingen miniros.

Beskärning stimulerar vegetativ tillväxt INTE blomning.
marius
Tack så mycket för ditt svar! Nu fick jag lära mej en del som jag inte visste förut, det är första gången jag har en ros och det gör ju att man blir lite osäker...

Men jag blev förvånad att du tyckte att krukan är liten - den är 38cm i diameter och 32cm hög, jag tycker att den är jättestor, jag har använt samma kruka till en Klematis och den växte och täckte hela taket på balkongen - om den nu får växa till sej i den här krukan tror du då att det går bra att plantera om den när jag ska flytta ner den på golvet och i så fall - går det bra att göra det till hösten? Fast det är klart att om den skjuter i höjden väldigt mycket så måste jag ju göra det tidigare förstås. Enda anledningen till att jag satte krukan högst uppe på växthuset var för att den skulle få så mycket ljus som möjligt medan den växte till sej. Jag har läst om New Dawn och den ska ju tåla skugga också - så den kommer nog att trivas även om den står på golvet. En annan sak som jag är osäker på är om rosor kan överleva och trivas på en inglasad balkong - jag har köpt till ett bra konvektor-element och frostvakt...
Ezereht
Tror dom kan få löss lättare på balkong, men annars borde dom trivas bra, varmt och gosigt.

Sen skuggtålig betyder att dom kanske klarar sig med 3h solljus per dag istället för minst 6h, inte att dom kan stå i helskugga. När den är stor kan nedre delen stå skuggigt men blombärande grenar måste få lite sol i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Till en normalstor klätterros bör man nog ha en kruka på runt 25-30liter (och kanske med tiden uppåt 50liter ifall den behöver mera plats för rötterna) Ju större kruka desto mindre klimatsvängningar för rötterna = större chans den klarar vintern utan någon frostvakt sorten är ju härdig till zon 5 och den blommar ju på ettårsved så även om mycket fryser ner brukar den blomma..
marius
Ovärderliga tips från er Åsa och Ezereth - tack ska ni ha!
Jag tror att jag får skaffa en större kruka då och införskaffa såpa till lössen förstås!
thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger skippa såpvattnet och peta ner provadopinnar ifall du får löss. Det är svårt att träffa alla löss med såpvatten de sitter ju även under blad och liknande, provadopinnarna gör växten giftig för lössen så när de suger på plantan förgiftas de, mycket enklare vid balkongodling än såpvattensprutning. (OBS! Pinnarna ska dock inte stoppas ner i krukor där du har tänkt äta delar av växten)
marius
PRIVADOPINNAR - ska genast skrivas upp på inköpslistan - hade ALDRIG hört talas om deta förut - JÄTTETACK för detta förnämliga tips Åsa!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon