Micke E
Har hittat ett effektivt medel! Finsalt!
Problemet är att det försvinner vid regn..
Men de upplöses efter 10 sekunder och 'släkten kommer på begravningen....'
Och de dukar under åxå om man saltat tillräckligt.
Problemet är att salt tar även kål på annan växtlighet samt att Tessie naturligt vis skall gå på de ställen jag saltat mest...
När kommer det ett medel som är biologiskt, inte giftigt för andra varelser/växter??
Finns 2 redan, Myskankan som äter dem sedan en parasit som sprider sig i dem. Det senare är jag jävligt tveksam till!!!!
Har någon en Myskanka till uthyrning??
Mvh Micke
eugenia
Myskankor i all sin ära men när det kommer till snigelutrotning så är det pest eller kolera att ha att göra med myskankor. Ankor överlag är hejjare på att bajsa. Slemmiga sniglar eller slemmigt ankbajs.

Snigelgift som man sprider ut över tomten är nog mer som gjort för trädgården. Man sprider ut gift pelletsen. Snigeln tänker "AHHH! Skräp fear.gif " och börjar äta/städa istället för att knapra på trädgården. Sen får snigeln ont i magen och dör. Snigelns kusiner börjar äta på sin döda släkting och även de får ont i magen och dör. Kommer en fågel och pickar i sig gift pelletsen påverkas inte fågeln alls, eftersom den inte är en snigel. Samma sak om fågeln äter en död snigel.

Finns förstås det sättet att sprida ut inälvsparasiter som hoppar in och förgör snigeln. Men det drabbar med stor sannolikhet våra inhemska snigel och snäck arter med och det tycker inte jag är en bra egenskap. De flesta sniglar och snäckor är ju faktiskt nyttodjur.
Azur
Bästa biologiska bekämpningen är nog en sax.
Micke E
CITAT (eugenia @ 20-06-2009, 15:18) *
Myskankor i all sin ära men när det kommer till snigelutrotning så är det pest eller kolera att ha att göra med myskankor. Ankor överlag är hejjare på att bajsa. Slemmiga sniglar eller slemmigt ankbajs.

Snigelgift som man sprider ut över tomten är nog mer som gjort för trädgården. Man sprider ut gift pelletsen. Snigeln tänker "AHHH! Skräp fear.gif " och börjar äta/städa istället för att knapra på trädgården. Sen får snigeln ont i magen och dör. Snigelns kusiner börjar äta på sin döda släkting och även de får ont i magen och dör. Kommer en fågel och pickar i sig gift pelletsen påverkas inte fågeln alls, eftersom den inte är en snigel. Samma sak om fågeln äter en död snigel.
Finns förstås det sättet att sprida ut inälvsparasiter som hoppar in och förgör snigeln. Men det drabbar med stor sannolikhet våra inhemska snigel och snäck arter med och det tycker inte jag är en bra egenskap. De flesta sniglar och snäckor är ju faktiskt nyttodjur.

Micke E
Sax???
Då är luftbössan lika effektiv samt även övning inför höstens jakt.
Men ingen vettig lösning!
Inte med tusentalet i trädgården. går man ett varv runt kåken så är det lika många till.
Jag är inte pensionerad än så jag kan spendera 24/7 och jaga dem med en sax eller luftbössa!
Även testat med tallrik med öl, det innebar att grannen fick ett gäng berusade sniglar i deras vedhög whistling.gif
Mvh
CillaM
Skam den som ger sig, kanske lättare att göra som jag då, plocka dom med en stekpincett i hink o när jag är klar hälla kokande vatten över. För 2 år sedan plockade jag nästan 20.000 sniglar (att räkna dom ökade motivationen att plocka dom) och plockandet lönar sig! Det blir allt färre och färre sniglar, trots regn coh typiskt svenskt sommarväder.
Soffpotatisen
Varför inte göra ett elektriskt snigelstaket? Inget plockande, klippande...... Så här gjorde jag :
http://dys.nu/cms3/page.php?5

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon