Christa
20-06-2009, 12:38
Hinkarna man köper från Willab saknar ju dräneringshål. Jag antar att man måste borra hål i dem. Hur stora skall de vara?
Om man skall ha krukor med självvattningsinsats utomhus så måste man ju också borra hål men då på sidan precis ovanför insatsen. Annars skulle man ju kunna dränka plantorna.
Jag tänker ha hinkarna mot en vägg och tänker mig då att borra hål i den halvan av hinken som vätter utåt. Detta för att inte vattnet skall rinna för nära väggen.
Jag är tacksam för all information jag kan få i detta ämne.
Preussen
20-06-2009, 15:19
CITAT (Christa @ 20-06-2009, 13:38)

Hinkarna man köper från Willab saknar ju dräneringshål. Jag antar att man måste borra hål i dem. Hur stora skall de vara?
ta en titt på en kruka så får du se hur stora hålen ska vara. själv brukar jag borra/syla något hål i sidan oxå.
Om du har köpt planteringshink med självvattningsinsats, så finns det väl redan 2 dräneringshål ca 5 cm upp från botten?!
Lady Hamilton
20-06-2009, 17:33
Hålen i de hinkar som jag köpt från Willab är ca 5 mm i diameter
Malin_MeL
20-06-2009, 19:57
Jag använde ett 8 mm borr till mina, det var lagom tycker jag
Hejsan!
Jag har gjort så här: 22mm hålsåg som jag borrade 4st hål med ca 5cm upp från botten. Tog en bit markduk som jag häftade fast på insidan av hinken sen fyllde jag med lecakulor så att det täckte hålen precis. Fyllde på med jord. Fungerar skitbra vattnar på och övrflödet som inte lecakulerna suger upp rinner så fint ut behöver inte tänka på hur jag ställer hinken om jag vill flytta på dem eftersom jag borrade som en fyrkant. Sen när hösten kommer eller våren så är det bara att ta bort jorden till leckakulerna sen på med ny och sen är det bara att köra igen.
Så här ser det ut.....
[attachment=36697:Dr_nerin...P__Tunna.JPG]
Någon annan har kanske bättre idé...men detta funkar bra för mig....
Preussen
21-06-2009, 08:40
CITAT (Bock @ 21-06-2009, 09:26)

Hejsan!
Jag har gjort så här: 22mm hålsåg som jag borrade 4st hål med ca 5cm upp från botten. Tog en bit markduk som jag häftade fast på insidan av hinken sen fyllde jag med lecakulor så att det täckte hålen precis. Fyllde på med jord. Fungerar skitbra vattnar på och övrflödet som inte lecakulerna suger upp rinner så fint ut behöver inte tänka på hur jag ställer hinken om jag vill flytta på dem eftersom jag borrade som en fyrkant. Sen när hösten kommer eller våren så är det bara att ta bort jorden till leckakulerna sen på med ny och sen är det bara att köra igen.
Någon annan har kanske bättre idé...men detta funkar bra för mig....

Det var smart att täcka hålen med ett " sil" det ska tas efter nästa år !
Jag experimenterade ett år med ett markduk mellan jorden och lecakulor och det fungerade bra
Leca-kulor kunde återanvändas snyggt.
Sedan läste jag att någon hade varit smart och stoppat leca kulor i gamla strumpbyxor för att kunna återanvända dom.
Strumpbyxorna kanske räcker inte för stora hinkar, men det är rätt enkelt att sy ihop en påse av en syntetisk nätmaterial- gardin och stoppa lecakulorna dit , sedan är det bara fylla på med jord och tömma hinken lätt på hösten.
Själv fortsätter jag med mitt experiment med att odla i sand. så jag hoppas att slippa byta jorden helt!
Det är nu andra året jag testar.. hittills har jag fina plantor, gladare gurkor och goa tomater ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.