Full version: Fiskyngel
Alexander-VG-zon3
hej hej

försökte ta kort på mina makropod yngel, men tyckte dessa blev bäst.

visst är fiskyngel söta ? tycker ni inte det?

[attachment=36664:yngel.jpg]

[attachment=36665:yngel1.jpg]

större bilder

[attachment=36667:FISKAR20...___Kopia.JPG]

[attachment=36668:FISKAR20...___Kopia.JPG]
pejori
Visst är fiskbäbbar jättekul att få. tummenupp.gif
Man känner sig som man är delaktig i födseln på något sätt, och man sitter där och stirrar på dom små småttingarna giggle.gif
Jag , personligen, lägger i massor av flytväxter och är sparsam med belysningen och överdoserar lite med maten, så att dom väljer maten före ynglen. flirting.gif
Sedan får naturen ha sin gång, men visst vill man rädda alla.... whistling.gif
Wilmer
Visst är de fina!!! smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 20-06-2009, 23:34) *
Visst är fiskbäbbar jättekul att få. tummenupp.gif
Man känner sig som man är delaktig i födseln på något sätt, och man sitter där och stirrar på dom små småttingarna giggle.gif
Jag , personligen, lägger i massor av flytväxter och är sparsam med belysningen och överdoserar lite med maten, så att dom väljer maten före ynglen. flirting.gif
Sedan får naturen ha sin gång, men visst vill man rädda alla.... whistling.gif

dessa går i eget 20L kar har(hade) 3kullar(?) där i (hade plast brist så släppte i 2kullar bland äldre syskon, 2kullar är halverade av äldre oups). jag flyttar äggen i egna kar innan dom kläcks sedan så föder jag om dom.

men jag kan sitta och glo på dom jätte länge och bara försvinna in i någon värld med gulliga små liv.

CITAT (Wilmer @ 21-06-2009, 00:05) *
Visst är de fina!!! smiley_small_hug.gif

tack! dom största har börjat att färga ut. ska bli intressant att se vad dom får för färger.
Wilmer
Jag har bland mina första minnen att sitta o vaka över tjocka fiskmagar och sedan se ynglen ploppa ut, det är speciellt. Jag har gett bort mina fiskar för jag ville de skulle få ett bättre liv än jag skulle ge dem, men oj vad jag saknar dem ibland unsure.gif Vad gör du med ynglen när de vuxit till sig, behåller eller säljer?
Alexander-VG-zon3
ingen av djuraffärerna här tar emot plus skulle dom göra är det inga stora summor ev får man byta till sig fiskmat eller en håv.

annars så behåller jag en del eller kommer tillfället upp så ger jag bort eller byter med någon.

just dessa är jag lite rädd om, föräldrarna är importerade från Vietnam och är en lite ovanligare odlingsform. så där sparar jag nog en hel del själv på dom första kullarna.
Myosotis
Jättesöta!
Lars-Olof Arvids
Jättefina fiskyngel du har! wub.gif
Roligt att du odlar makropoder, för det är en verkligt klassisk akvariefisk som många äldre akvarister har börjat sin odlingsbana med. Makropoden brukar räknas som den första "tropiska" akvariefisken som infördes till Europa på 1800-talet, även om det är ett gränsfall om denna fisk från Kina kan kallas tropisk. Nu är den inte alls lika populär som förr, eftersom den är ganska bitsk och inte passar i sällskapsakvarier. Men vacker är den! Jag har inte haft den vanliga makropoden, men har däremot en ovanlig släkting som heter Macropodus erytropterus. Den går mest i rödbrunt och är betydligt fredligare.

Att bli av med yngel på hederligt sätt är inte det lättaste. Jag brukar sälja mitt överskott på auktioner hos olika akvarieföreningar, eller sälja eller ge bort till akvarister jag känner (oftast genom föreningar där också). Då vet jag att de hamnar hos riktiga akvarister som kan ta hand om dem, vilket man inte kan vara säker på om man säljer fiskarna till en zooaffär.

Olle
Platinum
Visst är det kul med tillskott, fast just nu vill jag inte ha några yngel om jag ska vara ärlig. Har gått ner från 4 akvarium till 1 nu då det är odlingssäsong i trädgården. Växtakvarier med sällskapsfisk är annars mitt stora vinternöje.

Grattis till dina små yngel, små labyrinter om jag har rätt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 21-06-2009, 11:09) *
Jättesöta!

tack
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2009, 15:44) *
Jättefina fiskyngel du har! wub.gif
Roligt att du odlar makropoder, för det är en verkligt klassisk akvariefisk som många äldre akvarister har börjat sin odlingsbana med. Makropoden brukar räknas som den första "tropiska" akvariefisken som infördes till Europa på 1800-talet, även om det är ett gränsfall om denna fisk från Kina kan kallas tropisk. Nu är den inte alls lika populär som förr, eftersom den är ganska bitsk och inte passar i sällskapsakvarier. Men vacker är den! Jag har inte haft den vanliga makropoden, men har däremot en ovanlig släkting som heter Macropodus erytropterus. Den går mest i rödbrunt och är betydligt fredligare.

tack för infon, väldigt intressant.

så här ser fadern ut till kullarna, han var dock inte så fotogenisk som ynglen va.
[attachment=36723:fadern.jpg]

det är en svart makropod och en odlingsform med längre och blåare fenor, hette nåt fränt namn + det vetenskapliga som jag inte kommer ihåg. när den blir rädd eller ska para sig så blir den kolsvart i fjällen och blåa spetsar på fenorna. ska skaffa den vanliga makropoden nu i veckan om jag hittar den ska åka runt i Göteborg och leta, har bara sett albinoform plus röd och blå form. men det vill jag inte ha, kanske kungsmässan har?

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2009, 15:44) *
Att bli av med yngel på hederligt sätt är inte det lättaste. Jag brukar sälja mitt överskott på auktioner hos olika akvarieföreningar, eller sälja eller ge bort till akvarister jag känner (oftast genom föreningar där också). Då vet jag att de hamnar hos riktiga akvarister som kan ta hand om dem, vilket man inte kan vara säker på om man säljer fiskarna till en zooaffär.

Olle

det känns ju bra att sälja dom till sådana som man vet verkligen kan sköta dom och ge dom rätt miljö. dock blev jag lite sur på butiken här den närmaste, dom sa att dom inte tog emot alls från privatpersoner (hade segelfensmolly, kampfiskyngel, dvärggurami som jag verkligen inte ville ha då). men dom sa tvär nej, men sedan komme rjag tillbaka och frågor om någon fisk och så säger en annan som jobbar där den har vi tat emot från en privat person. antingen så ville dom inte ta just från mig eller så är det nåt jag inte förstod i det hela.

annars om jag inte har plats eller blir av med dom till andra så får det ibland bli mat till andra större fiskar.

CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 16:07) *
Visst är det kul med tillskott, fast just nu vill jag inte ha några yngel om jag ska vara ärlig. Har gått ner från 4 akvarium till 1 nu då det är odlingssäsong i trädgården. Växtakvarier med sällskapsfisk är annars mitt stora vinternöje.

Grattis till dina små yngel, små labyrinter om jag har rätt?

tack, japp det är sådan labyrint fisk eller vad man kallar det.

jag har 5st nu (utan odlingskar som skiljer en del under året). ska skaffa ett litet nano kar i veckan hade jag tänkt, min mamma vill bli av med körsbärs räkor.

jag provade att ha ett växtkar, men med parktbotioa och eldål så kom jag på att det funkar inte. speciellt eldålen tycker det är skoj att göra om i inredningen. så nu ger jag mäsk och pmdd så får det växa så bra det klarar av. men ska inte länga ner större pengar på växtklar.

i mitt ev nano tänkte jag köra med jordbotten. har inte testat det innan så seriöst men tänkte jag skulle. det ska tydligen behöva mindre skötsel (tänkte växterna då) men ändå få hyffsat fina växter.

Platinum
Flaxss: Prova jordakvarium absolut, men placera inte ner din eldål däri.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 16:41) *
Flaxss: Prova jordakvarium absolut, men placera inte ner din eldål däri.

haha nejdå eldålen får var i mitt största kar, i mitt ev jordakvarium ska vara va ett nano(10-30l kanske) kar med körsbärs räkor i.

jordbotten eller lerbotten hade blivit jobbig historia med Praktbotior och eldål.

har du några tips på hur man får till ett bra och fungerande jordakvarium?
Lars-Olof Arvids
CITAT (flaxss @ 21-06-2009, 16:37) *
tack för infon, väldigt intressant.

så här ser fadern ut till kullarna, han var dock inte så fotogenisk som ynglen va.
[attachment=36723:fadern.jpg]

det är en svart makropod och en odlingsform med längre och blåare fenor, hette nåt fränt namn + det vetenskapliga som jag inte kommer ihåg. när den blir rädd eller ska para sig så blir den kolsvart i fjällen och blåa spetsar på fenorna. ska skaffa den vanliga makropoden nu i veckan om jag hittar den ska åka runt i Göteborg och leta, har bara sett albinoform plus röd och blå form. men det vill jag inte ha, kanske kungsmässan har?

Fisken på bilden ser ut som en svart makropod (Macropodus concolor) som inte är en odlingsform utan en egen art. Men det är förstås möjligt att man har börjat odla fram varianter av den också. Den är fredlig och passar bra i sällskapsakvarier med fiskar av något sånär samma storlek.

Jag tycker att det är sorgligt att odlingsformer av diverse fiskar alltmer tränger ut "originalen" som ofta är betydligt vackrare. I torsdags var jag faktiskt nere på Zoomässan och köpte lite killis. Om de hade makropoder tänkte jag inte på, men om du pratar med Hans kan han säkert ta in sådana.

Olle
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2009, 17:04) *
Fisken på bilden ser ut som en svart makropod (Macropodus concolor) som inte är en odlingsform utan en egen art. Men det är förstås möjligt att man har börjat odla fram varianter av den också. Den är fredlig och passar bra i sällskapsakvarier med fiskar av något sånär samma storlek.

Jag tycker att det är sorgligt att odlingsformer av diverse fiskar alltmer tränger ut "originalen" som ofta är betydligt vackrare. I torsdags var jag faktiskt nere på Zoomässan och köpte lite killis. Om de hade makropoder tänkte jag inte på, men om du pratar med Hans kan han säkert ta in sådana.

Olle

såå var det den hette tack för namnet! han jag köpte den av sa att den var från en privat odlare från Vietnam en med blåare fenor, men om det är sant vet jag inte, skulle kanske begärt ett billigare pris då. men vacker är den kanske lite dyster i färgen men vid parning blir den vacker.

just av vanlig makropod tycker jag det är lite tråkig, på varje butik jag varit har det bara var albinoform eller någon annan form. just albinoformen gillar jag inte, gillar inte alls färgena på den eller ögonen.

mina kilis gav jag till mamma och pappa du vet den tandkarpen var det nog det hette eller nåt.

har aldrig varit på zoomässan innan så det ska bli jätte kul, ska dit där på torsd eller fre. men ha hört mycket att dom har ett brett sortiment, annars får jag störa hans lite och fråga han.

Platinum
CITAT (flaxss @ 21-06-2009, 16:44) *
haha nejdå eldålen får var i mitt största kar, i mitt ev jordakvarium ska vara va ett nano(10-30l kanske) kar med körsbärs räkor i.

jordbotten eller lerbotten hade blivit jobbig historia med Praktbotior och eldål.

har du några tips på hur man får till ett bra och fungerande jordakvarium?

Svar nej, inget akvarie är det andra likt eftersom det är så många parametrar som påverkar.

Råden jag kan ge...

Skaffa snabbväxare i början, undvik växter med stort rotsystem...i ett större kan det gå men rycka crypto eller echinodorus i ett litet akvarium blir bara jordsörja (varit där, provat det). Snabbväxare gör att det är mindre risk för algboom dessutom.

Låt akvariet vara igång helst en månad innan du släpper ner djur, det finns risk att det bildas gasfickor i jorden (varit där, provat det...80% vattenbyte 2ggr/dag i en vecka sen led inte fiskar kippnöd). Jag valde modellen filterlöst jordakvarium ska jag kanske tillägga.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 17:37) *
Svar nej, inget akvarie är det andra likt eftersom det är så många parametrar som påverkar.

Råden jag kan ge...

Skaffa snabbväxare i början, undvik växter med stort rotsystem...i ett större kan det gå men rycka crypto eller echinodorus i ett litet akvarium blir bara jordsörja (varit där, provat det). Snabbväxare gör att det är mindre risk för algboom dessutom.

Låt akvariet vara igång helst en månad innan du släpper ner djur, det finns risk att det bildas gasfickor i jorden (varit där, provat det...80% vattenbyte 2ggr/dag i en vecka sen led inte fiskar kippnöd). Jag valde modellen filterlöst jordakvarium ska jag kanske tillägga.

mycket bra info! köper jag ett nytt kar nästa vecka så tänkte jag skaffa räkorna den 3-6juli men då blir det för tidigt. men med räkorna koppar jag nog in dom som vanligt plus är ju räkor känsliga så får nog köra in det rejält innan dom får komma i.

ja crypto vet jag hur dom är så det är nog inget alls bra att ha i mindre kar där man vill ha intakt botten. får nog bli lite hygrophila ,gälört och ludwigia i början då för det har jag i mängder sedan tänkte jag ha utan täckglas så att växterna själva kan ta åt sig solljus plus co2. jag tänkte köpa ett kit så det blir att jag fuskar lite då om man installerar filtret och det som man får med. vet inte om jag vågar göra helt utan filter.

vilken rolig tråd detta blev för mig!! kom in på flera spår, du har ingen bild på några av dina akvarium med jordbotten? hittade iförsig lite bilder när jag googlade men alltid roligt och se andras också som man diksuetart med.

Platinum
Tyvärr flaxss har inget jordakvarium igång just nu, har som sagt minskat ner mina akvarier till 1 nu då det är trädgårdssäsong. Ska kolla i mitt bildarkiv imorgon om jag har någon gammal bild på någon av mina setups med jordbotten.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 21-06-2009, 16:37) *
...dock blev jag lite sur på butiken här den närmaste, dom sa att dom inte tog emot alls från privatpersoner... men dom sa tvär nej, men sedan komme rjag tillbaka och frågor om någon fisk och så säger en annan som jobbar där den har vi tat emot från en privat person. antingen så ville dom inte ta just från mig eller så är det nåt jag inte förstod i det hela...

Vad taskigt! thumbdown.gif trostar.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 19:51) *
Tyvärr flaxss har inget jordakvarium igång just nu, har som sagt minskat ner mina akvarier till 1 nu då det är trädgårdssäsong. Ska kolla i mitt bildarkiv imorgon om jag har någon gammal bild på någon av mina setups med jordbotten.

skulle va kul att se om du hittar något.

CITAT (Myosotis @ 22-06-2009, 10:36) *
Vad taskigt! thumbdown.gif trostar.gif

lite tyckte jag att det va faktiskt. men den affären här är allmänt konstiga.
Orkidétjuven
CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 19:51) *
Ska kolla i mitt bildarkiv imorgon om jag har någon gammal bild på någon av mina setups med jordbotten.

Jag är nyfiken med smile.gif
Jag hade flera mangrove akvarier tidigare med lera, lågt vattenstånd och slamkrypare:)
Alexander-VG-zon3
nu har det gått ca 2v sen sedan jag satte upp mitt första jordakvarium, växer väldigt bra, längtar tills det börjar växa ovanför ytan rejält. tycker det är väldigt snyggt. började nog med för lite växter i början men det verkar ändå klarat sig bra och växterna börjar slå rot på nytt och breda ut sig.

[attachment=37734:jordakvarium_001.JPG]

(fick ingen bra bild på sidan + hade jag en massa pinsamt skräp på bordet som syntes i bilden)

såhär såg det ut den 38juni , startade den 23juni har jag för mig. har enbart en pump men inget annat. har gått förvånansvärt bra med allt. har dock fått en hel del alger på stenarna (vackra! vill ha dom) men annars på växter och rutor är det algfritt.

[attachment=37736:28juni_078.JPG]

ska nog snart släppa i några fiskar, funderar på att ha någon betta-art eller nån annan Labyrint.

skogstroll
jättesöta... jag önskar jag kunde ha ett gäng små fiskar i min lilla damm - fast akvariefiskar går väl inte även om man tar in dem om hösten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon