Full version: Solfångare? Hjälp!
MariaS
Vi har monterat tre solfångare på taket. I källaren har vi sen 4st ackumulatortanker om vardera 500liter.

I första steget vill vi nu få solfångarna att de ska värma upp den första av dessa tanker (där vi även har inbyggd varmvattenberedare). Men någonstans har vi nog gjort en tankevurpa.

Sedan tidigare har vi dels en vedpanna och jordvärme, som matat in värma i denna första tanken. Då har värmen matats in från ovan och returen tagits från botten. BAra för att få så liten skiktning som möjligt.

Nu när vi kopplat in solfångarna, så är matningen densamma, men vi får inte upp temperaturen i tanken till mer än dryga 40grader, trots att det ofta går över 100 på taket.

VAr har vi tänkt fel? är det matningen eller cirkulationen eller....

Dessutom har vi problem med Vilka parametrar som är bäst för start och stopp. Återigen... tänker vi fel?
henriks
Hur är solfångaren inkopplad i acktankarna? slinga i första tanken?

Hur är acktankarna kopplade? serie eller paralellkopplade?

Är det plansolfångare eller vakumrör?

Om du har 100 grader i solfångare men bara 40 i tanken, då låter det ju som om du har nåt vajsing, det kan jag hålla med om.
MariaS
CITAT (henriks @ 20-06-2009, 19:05) *
Hur är solfångaren inkopplad i acktankarna? slinga i första tanken?

Hur är acktankarna kopplade? serie eller paralellkopplade?

Är det plansolfångare eller vakumrör?

Om du har 100 grader i solfångare men bara 40 i tanken, då låter det ju som om du har nåt vajsing, det kan jag hålla med om.

Vi har kopplat det hela via en extern värmeväxlare. Sen laddas det från värmeväxlaren till toppen av första tanken (de övriga är avstängda) och returen går från botten tillbaka till värmeväxlaren.

Vid öppnande av tankerna är de seriekopplade.

Det är plansolfångare. 3st 22rörs. INte heatpipe, utan med kylmedia i hela rören.

Däremot är jag inne på om det är parametrarna som är felaktiga.

Om S= solfångare V= värmeväxlare T= tank. Sen har vi då 2st cirkulationspumpar, där C1 pumpar runt i S och C2 pumpar till T.

Just nu är då parametrarna: temp i T är starttemp, när S är +40 över. Då startar C1. C2 startar när temp är +5 i V. C1 stannar när temp är +30 i T och C2 stannar vid +3 i V över T

crazy.gif

Min fundering och diskution med gubben är då om inte start och stopp-parametrarna ska vara närmare temp i T...
henriks
CITAT (MariaS @ 20-06-2009, 20:02) *
...
Om S= solfångare V= värmeväxlare T= tank. Sen har vi då 2st cirkulationspumpar, där C1 pumpar runt i S och C2 pumpar till T.

Just nu är då parametrarna: temp i T är starttemp, när S är +40 över. Då startar C1. C2 startar när temp är +5 i V. C1 stannar när temp är +30 i T och C2 stannar vid +3 i V över T

...

Får se om jag fattat det rätt:

1) Om solfångaren är över 40 grader startas cirkpump för solfångarens media
2) Om temperatur i vvx är mer än 5 grader varmare än tanken startar cirkulationspumpen på tanksidan av vvx
3) Om vvx temp mindre än 3 grader över tank stoppas tankcirkpump igen.

"Tre st 22 rörs" är INTE en plansolfångare - det är en vakumrör, men tydligen inte en "heatpipe" i ditt fall Skulle tro att du har en "stagnationstemperatur" på 200 grader eller mer (dvs den temperatur det blir i solfångaren om du inte tar ut någon energi)

jag skulle nog rekomendera att du HÖJER starttemp till kanske 55-60 grader istället för att sänka marginaler. Det som händer är att du startar "laddningen" för tidigt, och därmed slår sönder den fina skiktningen i tanken=allt vatten blir lika varmt istället för att toppen skall vara tillräckligt varm för att göra varmvatten (=55 grader)

Vakumrörsolfångare tappar inte speciellt mycket verkningsgrad med högre temp, det gör däremot plana solfångare.

EDIT:

Föresten skulle jag nog pröva med ÄNDÅ högre starttemperatur först (65-70) eftersom det är SKIKTNINGEN man vill åt för att kunna få vettigt varmvatten utan att hela tanken är uppvärmd.

EDIT IGEN:
OBSERVERA att detta inte fungerar alls på plana solfångare - de tappar nästan all sin verkningsgrad om man höjer temp till 70 grader.
MariaS
Nu får vi nog backa lite.

Låt säga att temp i T är +40. När temp på taket är +80 startar C1 och temperaturen på taket sjunker snabbt till +55 och temp i T har inte ändrats alls.

Vid solnedgång på kvällen, har temp i T i bästa fall stigit med 5grader?! TEmp i S har aldrig överstigit +98.

Det är dessa solfångare som vi har köpt
henriks
OK - då skulle jag minska flödet i tankladdningskretsen - finns det någon form av strypningsventil, eller ännu hellre termostatventil på denna krets?
Farbror Blå
1 Fungerar cirkulationen av sej självt, eller 2 finns det en separat cirkulationspump för flödet genom spiralen till taket? 3 Är det tjall på den?
MariaS
CITAT (henriks @ 20-06-2009, 22:13) *
OK - då skulle jag minska flödet i tankladdningskretsen - finns det någon form av strypningsventil, eller ännu hellre termostatventil på denna krets?

Strypt på både rör och sänkt i C.pump.

Idag har vi sänkt parametrarna till start vid +20 över temp i tank och stopp vid +10 över temp i tank. Nu laddar det för fullt! För första gången sen start (3veckor sedan) är nu tempen i tanken över +50!

Nu gäller det bara att temperaturen ska hålla också....

CITAT (Farbror Blå @ 20-06-2009, 22:44) *
1 Fungerar cirkulationen av sej självt, eller 2 finns det en separat cirkulationspump för flödet genom spiralen till taket? 3 Är det tjall på den?

Allt pumpar styrs av reglercentralens parametrar. Parametrarna är i förhållande till temp i acc.tank.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon