|
Matildas
20-06-2009, 18:04
Hej! Jag har 5 krukväxter hemma som jag inte har en aning om vad de heter men vill gärna veta.. Någon som kan hjälpa mig kanske? nr1: nr1.jpg nr1blomma.jpg nr2: luktar citrus om man kommer nära. nr2.jpg nr3: nr3.jpg nr4: nr4.jpg nr4 nära.jpg nr5: nr5.jpg nr5 nära.jpg
1) Vanlig Porslinsblomma, Hoya carnosa. 2) vet ej 3) Karlbergare 4) vet ej. Har den möjligen vackra vita fransiga blommor? 5) Ceropegia woodi
De 2 första bilderna visar en Hoya, vilken vet jag inte.
Växt 2 är en kryddkarlbergare, en Plectranthus amboinicus. Just en sådan köpte jag av *Ulrica* här på forumet i vintras. Doftar underbart.
Växten under det är också en karlbergare, där jag bor kallas den allmänt för springpojke då den växer enormt snabbt. Ska väl hållas i ampel då rankorna blir väldigt långa.
Nr. 4 kan jag inte
Nr. 5 är en Hjärtan-på-tråd
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2009, 20:14
Nr 1 Hoya = porslinsblomma
nr 2-3 Plectrantussläktet
Nr 4?
Nr 5 Ceropegia linearis ssp. woodii = lyktranka, (handelns fantasi namn är hjärtan på snöre)
Kan fyran vara en hoya picta????
Ang. #1: Nån som vet om det finns någon annan art av Hoya än Hoya carnosa som har såna där vita prickar på bladen? Ang. #4: Den jag tänkte på för #4 är Alsobia dianthiflora.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 09:57
Alsobia dianthiflora har jag flera stycken och ingen av dem ser ut som nr 4, de har inte bladen sådär parvis och deras blad är rundare, tjockare och mer ludna
Alexander-VG-zon3
21-06-2009, 16:01
nr 4 tycker jag liknar någon typ av Dischidia.
CITAT (flaxss @ 21-06-2009, 17:01)  nr 4 tycker jag liknar någon typ av Dischidia. tycker bladen är för tunna, men det kan vara lite misskötsel som gör det.
Alexander-VG-zon3
21-06-2009, 23:10
CITAT (pejori @ 21-06-2009, 23:47)  tycker bladen är för tunna, men det kan vara lite misskötsel som gör det.  funderade på http://images.google.se/images?q=Dischidia...l=sv&tab=wihttp://images.google.se/images?q=Dischidia...l=sv&tab=wimen det var mest vad som kom upp direkt när jag såg växten, sedan kan det ju varaz att nåt är fel så den inte ser sig helt likt ut. men när du säger det så är dom kanske lite väl tunna på denna växt som visas i bladen. stjälken tycker jag ser lik ut. annars så är det nåt annat.
CITAT (flaxss @ 22-06-2009, 00:10)  funderade på http://images.google.se/images?q=Dischidia...l=sv&tab=wihttp://images.google.se/images?q=Dischidia...l=sv&tab=wimen det var mest vad som kom upp direkt när jag såg växten, sedan kan det ju varaz att nåt är fel så den inte ser sig helt likt ut. men när du säger det så är dom kanske lite väl tunna på denna växt som visas i bladen. stjälken tycker jag ser lik ut. annars så är det nåt annat. Det kan vara en sådan sort ja... Min dischidia rustifolia, har ganska grova tjocka blad, därför reagerade jag, men milnei är ju betydligt unnare, så det kan nog vara en didischidiaart.
Alexander-VG-zon3
22-06-2009, 00:22
CITAT (pejori @ 22-06-2009, 00:33)  Det kan vara en sådan sort ja... Min dischidia rustifolia, har ganska grova tjocka blad, därför reagerade jag, men milnei är ju betydligt unnare, så det kan nog vara en didischidiaart. jag bara spekulerar, kollad min Dischidia ruscifolia också och den har mycket spetsigare och tjockare blad (någon som vet vad den heter på svenska?) så tänker jag efter är det inte alls lik den. den ande är såfall mer lik, dock är jag inte alls hundar procent säker. kom på en uteslutnings metod, Dischidia arter blöder vit saft har jag för mig. så man kan ju testa igenom det.
Matildas
22-06-2009, 09:31
Hej
Jag är övertygad om att det inte är en Dischidia ruscifolia. Dischidia ruscifolia har bladen mycket tätare än vad min nr:4 har. Tror heller inte att min är misskött. Den verkar må mkt bra och växer och växer. Tack för svar...
Alexander-VG-zon3
22-06-2009, 12:45
CITAT (Matildas @ 22-06-2009, 10:31)  Hej
Jag är övertygad om att det inte är en Dischidia ruscifolia. Dischidia ruscifolia har bladen mycket tätare än vad min nr:4 har. Tror heller inte att min är misskött. Den verkar må mkt bra och växer och växer. Tack för svar... fast Dischidia ruscifolia kom vi ju fram till att det inte va både jag och pejori som kollade våra egna, den art det ev kan vara var såfall Dischidia milnei. men som jag skrev innan säkert vet jag inte bara spekulerar.
deborah
22-06-2009, 13:17
nr 3 ser ut som en karlbergare och den sista brukar kallas hjärtan på tråd.
GunnellF
28-06-2009, 07:04
1. Hoya carnosa 2. Kan vara en Plectrantus av nåt slag, Novemberljus 3. Plectrantus australis? parviflous?, Carlbergare/Novemberljus 4. Kanske en peperomia? Peperomia glabella? 5. Cereopegia woodii, Hjärtan på tråd
Alexander-VG-zon3
28-06-2009, 09:33
nr 2 - Plectranthus amboinicus
nr 3 - plectranthus verticillatus - karlbergare Novermberljus heter Plectranthus Oertendahlii.
Andy Murray
10-09-2009, 14:20
4:an är Peperomia deppeana, ganska säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|