Full version: Så en palm?
Peztis
Sambon gillar palmer och jag funderar på om man skulle försöka sig på att köpa en fröpåse... eller om det finns småplantor som inte är hutlöst dyra. Det är ju alltid skoj med fler än en...

Bor i Sthlms-trakten och håller precis på att förbereda marken för ett nytt växthus. Jag vill ha en palm som klarar av att stå ute året om, i eller utanför växthuset.

Någon som kan tipsa mig om en bra sort och var man kan få tag i den?
Alexander-VG-zon3
var i Stockholm bor du? eller vilken lägsta vintertemp brukar du få?

eller

vilken lägsta vintertemp får du i växthuset ?

ska du ha den på friland tycker jag inte du ska så, då små plantor tål vintern sämre plus har dom svårare att återhämta sig. det brukar ibland finnas väderkvarnspalmer att köpa på plantskolor dock Stockholms området vet jag inte vilka som säljer. annars kan dom nog ev beställa hem.

ska du ha den på friland bör stammen vara minst 30-50cm i höjd av äkta stam helst runt 1m i stam höjd för att klarar vintern bra och då i enbart milda zon 0-1 områden. är det kallare zon eller mindre palmer kräver dom vinterskydd och torrjord under vintern. är det ett växthus som håller frostfritt så kan du så utan problem och/eller köpa vilken storlek du vill då den inte kommer skadas i en sådan vintermiljö och kan planteras i marken eller has i kruka.

frön går att köpa hos impecta (som har sommar rea på alla fröer fram tills den 21) och det går så väderkvarnspalm (trachycarpus) nu. denna palm är den tåligast för svensk klimat kanske bra om jagh nämer det så du vet vilken palm jag ''babblar'' om.

odlar du i kruka har du ett mycket större urval att välja, och då tar du in palmen efter den första frostnatten coh övervintrar den frostfritt.

härdigheten på väderkvarnspalm i sverige är runt -15c -18c går det under -20c så dör dom oftast. yngre eller inte etablerade palmer ruttnar, dör oftast vid en temp på -10c -6c. en väl etablerad och gammal palm kan klarar dom flesta vintrar utan skydd i milda zon 0-1områden i skåne, västkusten, sydöstkusten.

Peztis
Tack för svaret!

Nu har jag beställt en påse med Väderkvarnspalm från Impecta! Samt en massa andra fröer så klart... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon