Hej!
Har förstått att kupning och täckning av rosornas stammar ska göras nån gång nu, eller?
Men när är rätta tiden att täcka med säckväv som skydd för vårsolen?
Hade tänkta att väven skulle kunna skydda mot rådjuren också, är det för tidigt att täcka dom redan nu?
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
19-10-2003, 08:32
Om man täcker eller ej beror nog på vart man bor och hurpass härdiga rosorna är, själv täcker jag inte rosorna det minsta (jag odlar inte ömtåliga rosor utan enbart härdiga sorter). Har du ömtåliga rosor som knappt är härdiga kan du kupa dem och packa in dem, men är det härdiga rosor så är det onödigt att packa in dem i zon 2.
Kupa bör du nog göra innan tjälen går ner i marken men packa in rosorna kan du göra när tjälen har gått ner i marken, hos mig har rosorna fortfarande bladen kvar + lite blommor, har även dina rosor alla bladen kvar vänta med inpackningen tills de flesta har fallit.
Vad bra!
Kupade omkring dom igår och kan alltså vänta ett tag med säckväv.
Har nog inte fattat det här med skydd mot vårsol än, är inte solen lika tuff mot alla rosor? Eller är dom härdiga mer härdiga även mot sol?
Tänker täcka över dom engelska rosorna och låta dom mer härdiga klara sej utan. Jag förmodar att man eventuellt kan täcka så sent som januari om det kniper?
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.