Full version: Identifieringsproblem
quhana
Hejsan!

För ett par veckor sedan lät vi vad vi tror är ett ogräs växa fritt i hopp om att kunna komma på vad det var för något. Men vi gick bet rejält och behöver nu lite hjälp smile.gif

Någon som har en aning om vad det är?

Tack på förhand
HelenJ
Jag tycker det ser ut som ett kungsljus, Verbascum. I så fall kommer den att blomma med en gul spira. Jag brukar låta dem blomma för de är ganska vackra, sedan är det bara att rycka upp dem. De sitter inte särskilt hårt fast i marken.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker INTE det ser ut som gult kungsljus de brukar väl vara mera gråaktiga i bladen och med en tydlig bladrosett nere vid marken.

Ser mera ut åt nattljushållet
maxa
Nix i alla fall inte kungsljus, grannen har fullt och dom frösår sig till oss med (rena gisslet om man inte får tag i dom direkt för dom får stora, djupa rötter.
Kungsljus växer lite mer konformat (mer än din) dvs större nertill och sedan mindre och mindre och.... sen kommer blomstapeln med gula blommor, bladen är som ovan sagt mer grågröna. Plantan kan bli jättestor nertill (tror grannen hade en som var ca 80-100 cm nertill och den var högre än mig o jag är 1.63cm),om den står bra till men även vid plattor och asfalt blir den större än den du har-
Hoppas du hittar vad det kan va!
quhana
Tack för svaren!

Fortfarande osäker på vad det är men det beror nog på min begränsade botanik-kunskap smile.gif Men det är likt bilder på nattljus som jag hittat på internet.

Kunde dock inte hitta någon info om hur stor nattljusen blev. Växten i vår trädgård är just nu ca 1.5 meter hög.

Ska fortsätta leta och se om man kan hitta något, och ta bilder på blommorna när väl dem dyker upp.
pejori
Den första bildens blad, ser ut som någon sort av flox....
Har en liknande hos mej, som känns som en förädlad rallarros.
Men kännarna som går förbi, säger att det är en sommarflox confused.gif
CillaM
CITAT (quhana @ 20-06-2009, 22:47) *
Tack för svaren!

Fortfarande osäker på vad det är men det beror nog på min begränsade botanik-kunskap smile.gif Men det är likt bilder på nattljus som jag hittat på internet.

Kunde dock inte hitta någon info om hur stor nattljusen blev. Växten i vår trädgård är just nu ca 1.5 meter hög.

Ska fortsätta leta och se om man kan hitta något, och ta bilder på blommorna när väl dem dyker upp.

Jag tycker också det liknar nattljus men att den är så hög?? Ja ja, växter kan bli onormalt stora i mycket bra jord.
zaaritha
Hjärtstilla?
anne-li i olofstorp
Jättenattljus!
Grannen har sådana, underbara när dom blommar, fast dom kommer på lite udda ställen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon