Full version: angrepp på chili
mb28
Jag har nu slängt ut alla mina 50 plantor av diverse chilisorter på terassen - orsaken är att de verkar angripna av trips crying.gif

Har kollat runt lite på forumet ang. trips och har nu en fråga:

Om jag tagit ut alla angripna plantor - finns det en risk att tripsen finns kvar i rummet? Kan jag ställa dit mina andra krukväxter (orkidéer, fikusar m.m), som fått husera på ovanvåningen, utan att jag riskerar deras väl och ve?

När jag läste på forumet så fick jag känslan av att har man en gång fått in dem i huset så kan man inte bli av med dem ohmy.gif

Hoppas någon vet!
Mvh,
Malin
Preussen
det beror sig på hur du har har sprutat mot dem eller vad du gjort. du kanske får fortsätta att spruta. en bra sida är nyttodjur
mb28
jag har inte sprutat något på plantorna inomhus eftersom jag haft dem i vardagsrummet - de åkte ut på terassen direkt!
Eller i alla fall så fort jag förstått att de var angripna.

Därute har jag sprutat med såpablandning.

Tror du/ni att jag kan flytta ner mina växter från ovanvåningen? Kan tripsen överleva på annat i rummet (har dock inga växter alls där nu)?
Åsa, mälardalen zon 2
Vuxna trips har vingar = de kan flyga så de är ganska rörliga. +De har flera puppstadier som de tillbringar i jorden där de inte träffas av ev. såpa så man bör spruta växter med såpa 1-2ggr/v i flera veckors tid. (växter som man ej skördar från kan man stoppa ner provadopinnar i det är enklare)
mb28
Ok, kan jag trycka ner provadopinnar även i andra växter som förebyggande åtgärd?

Är provadopinnarna inte farliga när det gäller ätbara växter?

Nauti
Jag tror inte man skall använda provadopinnar på ätbara växter. Jag har i alla fall inte vågat göra på det viset mot mina trips. Jag körde på lockgrödor i stället. De verkade gilla blomman för dagen som samtidigt av en hel del grönmassa, så jag odlade upp två sådana som jag sprutade med ett medel mot trips. Jag har faktiskt inte haft några problem med trips på ett tag nu. Men då fick jag desto fler spinn i stället tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man ska inte stoppa provadopinnar i ätliga växter det var därför jag skrev att växter man ej skördar ifrån kan man stoppa provadopinnar i. Medlet tas ju upp av växten så det är kanske inte bra att äta växtdelar fulla av imadokloprid.

Provadopinnar är dock inte farliga för växterna så sånt man inte skördar ifrån kan man ju stoppa ner provadopinnar i.
mb28
tack för alla råd!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon