Margith
Jag ringde lokal lastbilscentral och inbillade mig att de skulle kunna hjälpa mig, men icke crying.gif
Efter jag hade fått de att förstå att jag inte ville ha 0,8-3 (det är ju gårdsgrus) utan större stenar, ber de mig att åka till grustaget och plocka de "kattskallar" jag vill ha ranting.gif Men jag vill inte ha kattskallar!! Dessutom behöver jag 2,5 kubik! Hur kul är det att plocka den mängden sten för hand ranting.gif
Jag vill ha ett naturgrus på 3-5 cm, inte mindre än 3 cm men det är OK om de delvis är upp till 10 cm. Finns det grus i den dimensionen? Eller har jag fått för mig att jag vill ha nåt som bara inte finns?
Om det finns nåt som påminner om det jag vill ha, vad kan det tänkas heta? Och kom ihåg nu att jag vill ha naturgrus, inte kross!
MariaS
0,8-3 är inte gårdsgrus, det är sand! Måtten som anges är i mm, oavsett grustag.

Det du vill ha är så kallad dekorationssten. Där är det plötsligt betydligt svårare. Hasselfors vet jag att man kan köpa ifrån, men nu pratar vi pengar med många nollor. 20kg kostar runt 150:-!

All natursten större än 25mm, går under självplock på de flesta grustag jag känner till, så det är nog så att du vackert får åka och plocka för hand... Kubik föresten?! Du vet väl att du nu talar om ca 5-6ton sten! Sten köps i ton, inte kubik på fakturan....
henriks
Naturgrus 30-50mm......

Grattis, du har just blivit ruinerad!

Flisby säljer 30-60mm sten på storsäck (1000kg) för det "facila" priset av 2295:-/ton

Margith
Eftersom jag inte fattade vad tjejen på Lastbilscentralen pratade om, frågade jag och 0,8-3 var måtten i centimeter. Nu kanske det var en semestervikarie jag pratade med, vad vet jag?
Men menar du att naturgrus mellan 3 cm och kattskallar inte finns att köpa på ett grustag?
(Kattskallar för mig är någonstans mellan 5 och 10 cm)

Här beställer och betalar vi gruset i kubik och betalar frakten utifrån ton. Att jag behöver 5-6 ton tvekar jag inte om. Grus är ruskigt tungt.
Varför tror du att jag ringer en Lastbilscentral i stället för att hämta gruset med egen släpvagn shy.gif
Margith
Nu missade jag ditt inlägg henriks, ber om ursäkt.
Men sjösten var kanske att ta i.
Här är det frakten som är dyr, så vi tänkte använda halva lasset till rabatten och andra halvan till hundgården.
Men jag kanske måste göra som tjejen på Lastbilscentralen föreslog och helt enkelt åka ut till grustaget och peka på det grus jag vill ha.
De hade bara så eländiga öppettider att jag hade hoppats slippa det ninja.gif
MariaS
CITAT (Margith @ 20-06-2009, 22:37) *
Eftersom jag inte fattade vad tjejen på Lastbilscentralen pratade om, frågade jag och 0,8-3 var måtten i centimeter. Nu kanske det var en semestervikarie jag pratade med, vad vet jag?
Men menar du att naturgrus mellan 3 cm och kattskallar inte finns att köpa på ett grustag?
(Kattskallar för mig är någonstans mellan 5 och 10 cm)

Här beställer och betalar vi gruset i kubik och betalar frakten utifrån ton. Att jag behöver 5-6 ton tvekar jag inte om. Grus är ruskigt tungt.
Varför tror du att jag ringer en Lastbilscentral i stället för att hämta gruset med egen släpvagn shy.gif

Alla dimensioner finns att köpa på grustag, det är bara en fråga om vad som lastas. Större dimensioner av naturgrus lastas inte pga att det skadar lastfordon och maskiner svårt! Naturgrus är inga lätta saker.

Beställer du däremot bergkross, kan du få stenar upp till 150mm uppblandat med material ner till 0mm. Men då är det stenar som sprängts och krossats så det är många vassa kanter.

Som viktexempel: en natursten storlek 100mm kan väga lika mycke som 2 stora skyfflar 0-18 bergkross!
Peztis
Hittade lite om vad de olika storlekarna kallas för:
http://www.molnsatra.se/sortiment/jord,-gr...nad--dekor.aspx

http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=108&mumID=17
Kolla under Kullersten så finns där en som heter Natur blandade färger 4-8 cm. Fast billigt är det ju inte som redan har sagts ovan.
De har även Singel som är stl 32-64 mm, det är väl det som du är ute efter ser jag nu när jag läser TS igen.

Ring till grustaget el liknande (som t ex Ballast http://www.ballastsverige.se/Startsida ) och förklara vad du vill ha.
Platinum
Nu bor du kanske en bit utanför den här firmans domäner, men såg de även fixar med hemkörning och har ett hyfsat sortiment http://www.stenbolaget.se/utomhus/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon