Betsele
20-06-2009, 21:03
Jag håller på att sätta upp ett Juliana sunnseker plus med 6 mm isloerplast.
Har läst här i forumet att man ska täta kanalerna väl både uppe och nere.
Gäller det alla rutor eller bara dom som är mot marken?
Varför ska man täta dom ?
Spelar det någon roll vilken silicon man använder. Jag har köpt
Marin och Teknik Clear.
Jag har även köpt monteringslister för rutorna. Ska man ändå silicona fast dom?
Och i så fall var ska siliconet sitta?
Bör kanske tillägga att jag ringde till Willab och frågade om det där med att täta
kanalerna och dom sa att man inte alls ska göra detta. Dom menade att får man in skit där så
får man aldrig ut det. Man skulle istället använda en svamp med antialg medel och droppa i i kanalerna
vid rengöring..... jag fattade inte riktigt det där med svampen.
Någon som har erfarenhet får gärna svara en som inte har någon erfarenhet alls.
Det brinner lite....tänkte börja montera rutorna i morgon...
Mvh Anders
Både ock är OK. Alger och annat kommer i kanalerna förr eller senare oavsett vilken metod man använder, det är då det är bra att ha monteringslister så det är enkelt att ta loss skivorna och göra rent dem. Silikona inte fast dem.
När du gjort rent dem i kanalerna (lämpligen högtryck..) tar man antialgmedel. Doppa en svamp i medlet och krama svampen så vattnet rinner igenom kanalerna.
Se bara till att ha rätt sida ut vid återmontering igen!!!!! Insidan är inte väderbeständig på skivorna!
Betsele
21-06-2009, 10:06
Tack för ditt svar.
Jag har en till liten fråga.
Ska man montera vädringsluckorna på taket samt
dörrar innan man monterar rutorna i dessa eller går det bra
att eftermontera rutorna när dörr / luckor är på plats?
Vad är enklare?
Enklast är att montera skivan i luckan först, så luckan håller ihop. Sen ska du ju skjuta luckan längs ett spår i taknocken, innan den kommer på plats och då vill du inte ha en öppnare i vägen, det lovar jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.