Full version: Äppelträd
Limeblossom
Hej alla!

Vi har haft våran första sommar i huset, underbart.
Tänkte fråga om vårat äppelträd, dom som sålde huset hade planterat det för ca 10 år sedan men det är så litet. Man når lätt att plocka förstås men.. Växer det på fel ställe? Det är björkar en bit bort men inte såå nära. Det sitter ett gnagskydd runt stammen, kan det påverka? Under skyddet ser stammen/barken sprucken ut. Ska jag ta bort skyddet? Dom är väl gjorda för att vidga sig...Vad tror ni? Det är iallafall sk glasäpplen på trädet om det kan vara till någon hjälp, sort ver jag ej. Tacksam för svar eller teorier smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om äpplena mognar ganska tidigt kan det vara transparente blanche fast den sorten brukar ju växa ganska bra. Grundstammen styr dock ganska mycket på hur trädet växer. A2 brukar dock vara vanligast i handeln och den brukar ju ge ganska stora träd. Björkar i närheten kan vara ett problem de är giriga och stjäl både näring och vatten och deras rötter kan ta sig en bra bit. Har du gräsmatta under trädet ta bort den det kan bli för stor konkurrens från gräset. Släng på välbrunnen gödsel i vår och så gröngödslingsgröda under trädet + vattna rejält några gånger under sommaren och se hur trädet reagerar.

Angående stamskyddet: Man kan behöva lossa stamskyddet medans trädet växer så att det inte växer fast i trädet och stryper det. Har du gott om harar eller kaniner där du bor behåll stamskyddet ett tag till eller sätt upp något annat skydd så inte trädet blir ringbarkat under vintern.
Cilla
Det kan mycket väl vara torka och näringsbrist som gör att trädet inte växer. Att lyfta grässvålen, jordförbättra och gröngödsla enligt Åsas råd ger ny skjuts och bättre kraft hos alla träd.

Hur mycket det växt de senaste 2-5 åren kan du se genom att följa grenarnas yttre spets in till en liten ring runt grenen som är där årets tillväxt startade. För ett ungt träd, under 10 år, är det normalt och önskvärt med 30-50 cm tillväxt per år och aningen mer i toppen. De första 5 åren vill man gärna ha mer.
Limeblossom
Transparente blanche kan det mycket väl vara..
Själv så skulle jag aldrig ha planterat ett träd på den plats där det här står just för björkarna. Gödsel fick trädet i våras fast uppepå gräsmattan och det syns att det har växt mer än vanligt. Till saken hör att trädet är väldigt fult växt, dåligt/fel beskuret av både människor och rådjur. Fast jag vet inte riktigt hur jag ska rätta till det, beskärning är inte min grej. Får väl be någon komma och titta på det Det gav iallafall bra med frukt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon