Karin M i zon 5-6
Hej!
Förhoppningen var att jag skulle få slippa be om hjälp på just den här avdelningen wink.gif, men icket! Nu är jag här för att be om hjälp och tips!
Jag har sedan några år, någon form av ohyra i växthuset, som jag för en tid sedan anade vad det var... Men nu har jag glömt det! (suck!) Det yttrar sig så att det på gurkplantan blir gula blad närmare jordbänkarna och på bladens undersida blir det på en del blad ett tunt, tunt lager "spindelnät". Jag kan inte se några djur, men jag tror de finns där i alla fall. Framemot hösten kan det i värsta fall bli ett... vad ska jag säga... ett.. "urk" som hänger/"rinner" från bladens spetsar och neråt! Ser inte trevligt ut, men angriper inte gurkorna, tack och lov! Bönor, aubergine och melon får precis samma angrepp så de är inte lönt att prova på!!! Vad är det och vad ska jag göra?? Tyvärr anar jag ett samband mellan dessa småkryp och att växthuset står för mörkt på morgonen, men det kan jag tyvärr inte göra något åt...
Tips och hjälp?! Jag börjar fundera på att köpa rovkvalster(?). Tror ni det skulle hjälpa, eller är det inte till någon nytta? Var kan jag hitta dem i så fall och vad heter de? (Det är nämligen svårt att ta till rödsprit, för jag har ett träväxtis och det kryllar av små hål och skrymslen där de små gynnarna kan krypa in och gömma sig!)
Många frågor på en gång, men säkert kan någon vänlig person hjälpa mig! Tacksam för hjälp!
Hälsningar Karin M
Åsa, mälardalen zon 2
Spinnkvalster tycker jag det låter som

Spinnrovkvalster kan man köpa hos Nyttodjur.se
Karin M i zon 5-6
Hej Åsa och tack för ditt svar!
Så var det - spinnkvalster, förstås! Nu har jag varit inne och tittat på "Nyttodjur" och vilka gulliga, små "darlingar" det finns i vår Herres hage! wink.gif Inte så roliga att ha i växthuset, men alldeles säkert nödvändiga för den ekologiska balansen!
Tack för hjälpen, som sagt!
Hälsningar Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon