Lars-Olof Arvids
Här är några insekter som jag hittade i Sörbäck utanför Sala. Vet Gossen Ruda eller någon annan vilka arter det kan vara? Först några långhornsbin, som var mycket vanliga i området.

[attachment=36687:L_nghornsbin.jpg]

Tittut! Vem tittar ut?

[attachment=36688:Tittut_.jpg]

Och till sist en vacker blomfluga.

[attachment=36689:Blomfluga.jpg]

Olle
Gossen Ruda
Fina bilder Olle. Långhornsbin är trevliga och inte särskilt vanliga på "vår" sida av Sverige. Därför blev jag glad när det plötsligt dök upp såna bara ett par hundra meter från där jag bor. Jag har fångat på samma plats i flera år och i omgivningarna men plötsligt i år såg jag flera st. Jag tog 2 hanar med sina långa antenner, jag såg fler, men honan jag såg fick flyga vidare. Måste ha varit en hona som kom dit förra året och lagt en kull. Håller tummarna att det blir en koloni. Honan samlar bara nektar och pollen från ärtväxter.

Bild två måste vara en hane av Gårdscitronbi, Hylaeus communis. En vanlig art men inte så lätt att se, han är bara 5-6 mm lång. Du måste ha krypit nära.

Bild tre överlåter jag till Amaira.
Lars-Olof Arvids
Tack Ruda! tummenupp.gif
Kul med långhornsbin i din närhet, här har jag inte sett några. Gårdscitronbiet var inte stort. Bilden är tagen med 60 mm macro på ca 20 cm håll, och sedan beskuren.

Olle
CillaM
Fina bilder Olle!
Gossen Ruda
Dom kan finnas men kan vara svåra att hitta. I området runt Göteborg har jag tidigare hittat dom på Fjärås Bräcka, Gråbo, Dösebacka och Lysegården strax bredvid så den är dock inte vanlig. För många år sen fanns det en koloni i Skandiahamnen men den har jag inte återfunnit.
Orkidétjuven
Häftigt.
Jag har aldrig sett långhornsbin förut smile.gif
amaira
Helophilus pendulus. Kärrblomfluga någonting (minns inte nu), tror det var Vanlig kärrblomfluga.

Finns några att förväxla den med, men denna är definitivt vanligast.
På engelska heter den Sun fly, och kallades tidigare solblomfluga.
Lars-Olof Arvids
Tack Amaira! tummenupp.gif

Olle
KURT
Nationalnyckeln kommer nu i dagarna med bandet om just blomflugor, det är dock uppdelat i 2 delar. Den första delen (408 sid) innehåller underfamiljen Syrphinae med 169 arter och innehåller även en introduktion till familjen blomflugor. Del 2 tror jag kommer i slutet av året, man kan ju misstänka att just banden om blomflugor, liksom även dagfjärilar, till hör de mera populära av nationalnyckelns utgivning?

http://www.nationalnyckeln.se/bokverketsvo.../blomflugor.asp
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 23-06-2009, 07:31) *
Helophilus pendulus. Kärrblomfluga någonting (minns inte nu), tror det var Vanlig kärrblomfluga.

Finns några att förväxla den med, men denna är definitivt vanligast.
På engelska heter den Sun fly, och kallades tidigare solblomfluga.

Enligt Artportalen heter den nu Pendelblomfluga förmodligen pga det vetenskapliga artnamnet. Sen kan man undra över varifrån det kommer. En del av dom nya svenka namnen på insekter är mindre bra, en del är krystade.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2009, 08:42) *
En del av dom nya svenka namnen på insekter är mindre bra, en del är krystade.

Det blir nog gärna så när ett fåtal personer måste uppfinna tusentals nya namn. Det är svårare än man tror.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 23-06-2009, 09:13) *
Det blir nog gärna så när ett fåtal personer måste uppfinna tusentals nya namn. Det är svårare än man tror.

Jo, och jag fasar lite på vad som kommer att dyka upp när rovsteklarna skall få svenska namn. Det finns för många som är väldigt lika varandra med liknande vanor. Än har man dock inte börjat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon