Nauti
Jag var ute i dag och försökte identifiera växter genom att nyckla mig fram till dem i min flora. Men jag fastnar på samma steg hela tiden och jag vet inte vad det innebär. Jag hittar ingenting om det på internet heller.

Jag kommer fram till ett steg då jag har två grejor att välja på. "2-, 3-, eller 4-blommig" eller "5- eller 6-blommig".

Till en början antog jag att det handlade om antalet kronblad. Men det visade det sig att det inte var när jag testade att nyckla mig baklänges från en växt jag kände igen. Kan någon berätta för mig vad det innebär?
Piccante
Jo det är kronbladen man går efter när man nycklar. Tänkbara fel du kan ha gjort är att vissa växter kan ha dubbla kransar med kronblad, kanske har du räknat dubbelt antal?

Är det Krok & Almqvists nyckel du använder? Kan du skriva vilken växt det är du gjorde fel på så kan jag försöka kolla i nyckeln vad du gjorde fel på.
Nauti
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag räknade men jag fick det till att blommorna hade 6-7 kronblad. Vilket ledde mig helt fel om jag valde 5-blommig på det steget.

Jag använder mig av "Svensk fältflora" av Bo Mossberg och Lennart Stenberg. Är den sämre?

Växten jag försökte nyckla mig fram till i går utan att lyckas var denna:

Bilden är dålig men du kanske vet vilken det är ändå tongue.gif
Piccante
Jag tror inte att den är sämre men jag har inte Mossbergs fältflora själv så jag kan inte kola i den hur nyckeln är uppbygd.

Det ser ut som en fingerört (Potentilla sp) på din bild och den bör ju ha 5 kronblad. Du borde ju välja steget 5-6 kronblad då och gå vidare. Antingen har du gjort fel på steget före eller gör fel på steget efter bladen? Är du säker på att det är kronblad de frågar efter??? Detta är ju en växt med sammansatta blad (stjälkblad) kan de mena antalet småblad på respektive blad?
Anders zon 1
Antalet kronblad är inte helt stabilt och ibland kan det bli "fel". Man bör därför alltid titta på flera blommor för att vara säker. Tycker att växten på bilden ser ut som blodrot (Potentilla erecta). http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/poten/poteere.html Den är ett undantag som normalt har 4 kronblad istället för 5 som är det vanliga i Potentilla-släktet. Verkar konstigt att du fått det till 6-7 kroblad (sällan det avviker så mycket från det normala och det ser inte ut så på bilden heller tycker jag). Är du säker på att du inte räknar foderbladen också (de smala gröna bladen under de gula kronbladen)? Eller kan kronbladen ha gått sönder så att det verkar vara fler?
Piccante
Det kan ju tilläggas att rosväxter som blodrot i regel har 5 kronblad (fast just blodroten ofta har 4). Det är typiskt för hela rosfamiljen med 5 kronblad och ven alla närstående familjer har också femtaliga blommor. 6-7 kronblad är ovanligt på en rosväxt för antingen har de 5 eller tio om de har dubbel krans med kronblad. 6 kronblad hittar man bara hos enhjärtbladiga växter där symmetrin är annorlunda och tretalighet är genomgående tex har de 3, 6 elelr 9 kronblad.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 21-06-2009, 16:57) *
Är du säker på att det är kronblad de frågar efter???
Det är ju det jag inte är. Det finns två alternativ på det steget som sagt; "2-, 3- eller 4-blommig" och "5- eller 6-blommig." Jag har försökt nyckla efter antalet kronblad men har alltid hamnat fel när jag gått via det där steget. Så jag drog slutsatsen att det där det står *-blommig inte var antalet kronblad som efterfrågades.

CITAT
Verkar konstigt att du fått det till 6-7 kroblad (sällan det avviker så mycket från det normala och det ser inte ut så på bilden heller tycker jag). Är du säker på att du inte räknar foderbladen också (de smala gröna bladen under de gula kronbladen)? Eller kan kronbladen ha gått sönder så att det verkar vara fler?
Jag var otydlig när jag skrev förut märker jag. Jag menade att jag fick det till 6-7 när det gällde en annan växt som jag nycklade mig baklänges från. Den hade sex eller sju kronblad, men om jag nycklade mig baklänges från växten så var det alternativet "2-, 3- eller 4-blommig" som var rätt.

Den där gula tror jag hade fyra kronblad, vilket jag testade att nyckla mig fram efter. Men då skall det alltså stämma om jag räknar antalet kronblad på det steget? Jag får helt enkelt testa igen, men jag har haft problem tidigare med just det steget också som sagt sad.gif
Anders zon 1
Det är inte alltid så lätt att nyckla växter. Det krävs en viss vana - nyckelstegen är ju inte alltid helt självklara. Ett bra sätt att öva är (precis som du själv testat) att nyckla baklänges och att prova med växter man redan känner till. Det allra bästa är om man lär sig känna igen de olika växtfamiljerna (åtminstone de vanligaste) - då slipper man de ofta tidsödande och knepiga första stegen i nyckeln och kan gå direkt på växtfamiljen (eller i bästa fall rent av släktet) istället. Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon