Keya
Jag har bestämt mig för att plantera en rad rosor (louise odier) Är det fel tid? har hört att det är bättre plantera på hösten.
Hur förbereder jag min sandiga jord? Hur bred måste rabatten vara om jag sätter buskarna i rad?

Jag är nybörjare på rosor. Har du några andra tips?
Ezereht
Om dom är krukade kan du plantera när som helst, men du får vattan ofta mitt på sommaren. På hösten brukar höstregnen ta hand om det mesta.

Den behöver inte vara så bred (40-50cm) men gärna djup om den är smal, planteringsgropen. Jordförbättra lite med något mullhaltigt om du har sandjord. Enklast om det inte är så stor rabatt kanske är att köpa nån säck rosjord.
strandskatan
Andra har kanske andra erfarenheter, men jag tycker inte borbounrosor (ex Louise Odier) växer bra i min sandjord, däremot tycks myskroshybrider trivas.
Ezereht
Bourbon vill väl ha mycket näring och mullhaltigt så kanske den lakas ur för fort ur sandjord? Läste nånstans att om man hade extrem sandjord kunde man grunda gropen med tidningspapper för att "hålla kvar" den goda jorden i gropen. unsure.gif Fast jag har inte läst om någon här på forumet som faktsikt gort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon