Kestad
Hej,
Jag undrar hur man lättast får humle att klättra runt stammen på en rak tall utan grenar. Tar den tag i stammen som den är eller behöver jag vira rep runt eller så?

Må så gott i solen!
/Kestad
KURT
Den kommer att klättra själv utan problem. Däremot kanske den behöver extra vatten vid roten av ett träd. Dessutom kan humle vara lite långsam den första , eller två första säsongerna, innan den hunnit etablera rötterna.
Kestad
Tack för ditt svar.
Är relativt nyinflyttad hit och har upptäckt att jag har en humle som just nu ligger å snurrar sej själv till ett nystan på marken bakom ett uthus, å jag tyckte det var synd att inte låta den klättra!
Men då håller jag tummarna att det kommer funka, åsså vattna lite extra då.

Återkommer när jag ser hur det går!

Tack för hjälpen!
Liten77
Hej! Har också en humle (gulbladig) vid en tall, och den är inte supersuger på att klättra upp i stammen, så vi satte hönsnät en bit upp. Hittills har den bara klättrat på nätet, men nu börjar rankorna bli så pass att dom skulle kunna ta sig högre...men jag är fortfarande inte säker på att den kommer att göra det. Vänta och se.

/Lena
Fågelvägen
Om du vill hjälpa humlen med klättrandet så kan det vara bra att veta att humlen klättrar MEDSOLS.
Kestad
Eftersom jag gjorde en chansning och flyttade den nu, så hade den ju redan ganska långa rankor. Dessa band jag upp, men vi får se om det blir något av den iår, den ser ju kanska ledsen ut just nu.... blush.gif
Men det var bra å veta det där med medsols, då kan man ju hjälpa den lite åt rätt håll.
Tack!

skogstroll
CITAT (Liten77 @ 21-06-2009, 16:47) *
Hej! Har också en humle (gulbladig) vid en tall, och den är inte supersuger på att klättra upp i stammen, så vi satte hönsnät en bit upp. Hittills har den bara klättrat på nätet, men nu börjar rankorna bli så pass att dom skulle kunna ta sig högre...men jag är fortfarande inte säker på att den kommer att göra det. Vänta och se.

/Lena

ser nästan ut som jag skrivit det... jag har en guldhumle som var "trög", med mer vatten och hönsgödsel så tog den fart smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon